Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1822/61154

TitleHealth education in portuguese schools: guidelines from the health and education sectors
Other titlesEducação para a saúde nas escolas portuguesas: diretrizes dos setores da saúde e da educação
Author(s)Oliveira, Leonel Lusquinhos de Sousa
Carvalho, Graça Simões de
KeywordsSchool health services
Community health services
Serviços de saúde escolar
Serviços de saúde comunitária
Education
Health education
Health promotion
Issue date2019
PublisherEscola Superior de Enfermagem de Coimbra (ESEnfC)
JournalRevista de Enfermagem Referência
CitationLusquinhos, L. & Carvalho, G.S (2019) Health education in Portuguese schools: guidelines from the health and education sectores // Educação para a saúde nas escolas portuguesas: diretrizes dos setores da saúde e da educação. Revista de Enfermagem Referência, série IV (21), 1-12. DOI: https://doi.org/10.12707/RIV19020
Abstract(s)Background: In Portugal, all elementary and secondary schools are considered to be Health Promoting Schools. Objective: To analyze the guidelines for the implementation of health promoting schools, issued by the health and education sectors, and assess whether they are consistent with international guidelines. Methodology: Qualitative study, with content analysis of official documents using NVivo®11 Pro software. Results: Both sectors (health and education) care about the Measures to be taken in order to provide organizational and cooperative conditions; define the Objectives clearly, which are coincident; consider active Methodologies/strategies, particularly project methodologies; present similar Areas/themes of intervention; and consider the Assessment essentially quantitative. Conclusion: The health and education documents are convergent and complementary, with articulation between both sectors for an efficient implementation of health promoting schools.
Enquadramento: Em Portugal, todas as escolas do ensino básico e secundário são consideradas Escolas Promotoras de Saúde. Objetivos: Analisar as linhas orientadoras para a implementação de escolas promotoras de saúde, emanadas pelos setores da saúde e da educação e verificar se se coadunam com as linhas orientadoras internacionais. Metodologia: Estudo de natureza qualitativa, com recurso a análise de conteúdo dos documentos oficiais utilizando o software NVivo® 11 Pro. Resultados: Ambos os setores (saúde e educação) preocupam-se com as Medidas a adotar para proporcionar condições de organização e de cooperação; têm os Objetivos claramente delineados e coincidentes; consideram relevante as Metodologias/estratégias ativas, especialmente a metodologia por projeto; apresentam Áreas/temas de intervenção idênticas e consideram a Avaliação essencialmente quantitativa. Conclusão: Os documentos da saúde e da educação são convergentes e complementares, havendo articulação entre ambos os setores para uma eficiente implementação de escolas promotoras de saúde.
TypeArticle
URIhttps://hdl.handle.net/1822/61154
DOI10.12707/RIV19020
ISSN0874-0283
Publisher versionhttps://rr.esenfc.pt/rr/index.php?module=rr&target=publicationDetails&pesquisa=&id_artigo=3130&id_revista=24&id_edicao=179
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CIEC - Artigos (Papers)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Referencias_HPS-Guidelines_H+E.pdfEnglish version534,35 kBAdobe PDFView/Open
Referencias_EPS-Diretrizes_S+E.pdfVersão Portuguesa577,16 kBAdobe PDFView/Open

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

Partilhe no FacebookPartilhe no TwitterPartilhe no DeliciousPartilhe no LinkedInPartilhe no DiggAdicionar ao Google BookmarksPartilhe no MySpacePartilhe no Orkut
Exporte no formato BibTex mendeley Exporte no formato Endnote Adicione ao seu ORCID