Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/7775

TitleProjecto “Educação em biologia, educação para a saúde e educação ambiental para uma melhor cidadania” : análise de manuais escolares e concepções de professores de 19 países (europeus, africanos e do próximo oriente)
Other titles“Biology, health and environmental education for better citizenship” project : analyses of textbooks and teachers’ conceptions from 19 countries
Author(s)Carvalho, Graça Simões de
Clément, Pierre
KeywordsEducação em biologia
Multiculturalidade
Estudo comparado
Concepções de professores
Questionário internacional
Manuais escolares
Biology education
Multiculturalism
Comparative study
Teachers’ conceptions
International questionnaire
Textbooks
Issue dateMay-2007
PublisherUniversidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
JournalRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (rbpec)
Citation"Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências". ISSN 1806-5104. 7:2 (2007).
Abstract(s)O projecto europeu de investigação “Biology, Health and Environmental education for better citizenship” (Biohead-Citizen) tem como objectivo compreender como o ensino da Biologia, da Educação para a Saúde e da Educação Ambiental podem promover uma melhor cidadania, através da análise de eventuais diferenças entre 19 países (13 europeus e 6 não europeus), associando-os a parâmetros controlados. Foram definidos seis temas para análise: “Cérebro Humano”, “Genética Humana”, “Evolução e Origem Humana”, “Reprodução Humana e Educação Sexual”, “Educação para a Saúde” e “Ecologia e Educação Ambiental”. Neste artigo descrevemos a construção e validação dos instrumentos de recolha de dados que foram aplicados nos 19 países envolvidos no projecto: grelhas de análise para aplicação em manuais escolares do ensino primário e secundário (5/6 a 17/18 anos de idade); e o questionário para preenchimento por professores e futuros professores do ensino primário e secundário (estes de Biologia e de Língua Nacional). Apresentamos parte dos primeiros resultados sobre o tema “Evolução” para exemplificar a análise desenvolvida nos manuais escolares dos diversos países e nas concepções dos respondentes ao questionário, dos mesmos países. Mostramos as potencialidades que a análise estatística fornece para a correlação das concepções dos respondentes com parâmetros controlados como o país, a religião e a formação académica. Os desafios emergentes das interacções entre os conhecimentos científicos, os valores e os contextos sócio-culturais são discutidos.
The European research project “Biology, Health and Environmental Education for better Citizenship” (BIOHEAD-CITIZEN; CIT2-CT2004-506015) aims to understand how Biology, Health and Environmental Education can promote a better citizenship, by analysing potential differences in 19 countries (13 European countries and 6 non European countries) and associating them to controlled parameters. In this project, six hot topics for analysis were defined: “Evolution and Human Origin”, “Human Reproduction and Sex Education”, “Health Education”, “Ecology and Environmental Education”, “Human Genetics” and “Human Brain”. In this paper we present the aims of this project and describe the construction and validation of the research instruments that were applied in the 19 countries involved in the project: grids to be applied in primary and secondary school textbooks (5/6 to 17/18 years old students); and the questionnaire to be filled by teachers and future teachers of Primary school and secondary school (the latter comprising Biology and National Language teachers). To exemplify, we present not only some results about the several countries textbook analysis on “Human Evolution” but also a part of the analysis of teachers’ and future teachers’ conceptions on the same topic. We also show the potentialities of the statistical analysis that we used for the correlation of responders with controlled parameter sucha as the country, the religion and the academic training. Challenges of this interaction between the taught scientific knowledge, values and socio-cultural contexts will be discussed.
TypeArticle
URIhttp://hdl.handle.net/1822/7775
ISSN1806-5104
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CIEC - Artigos (Papers)
DCILM - Artigos (Papers)

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