Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/50095

TitleChildren’s literature and the promotion of environmental ethics in Portugal
Author(s)Ramos, Rui Lima
Ramos, Ana Margarida
KeywordsEcoliteracy
Children’s literature
Environment
Pollution
Environmental ethics
Environmental literature
Ecological sustainability
Narratives
Ecoliteracia
Literatura infantil
Ambiente
Poluição
Ética ambiental
Literatura ambiental
Sustentabilidade ambiental
Narrativas
happy ending
Issue date2015
PublisherModern Humanities Research Association
JournalPortuguese Studies
CitationRAMOS, R.; RAMOS, A. M. (2015). Children's literature and the promotion of environmental ethics in Portugal. Portuguese Studies, 31:1, pp. 94-106
Abstract(s)Children’s literature frequently offers the young reader a happy and pleasant picture of the world around them, where solutions to simple and complex problems come easily, frequently by magical intervention – which, in some cases, may not be the best way to promote children’s knowledge and perception of the world, and their attitude towards. Combining a literary and a linguistic approach, this text will present some examples of how ecoliteracy may be advocated and opposed through the analysis of several recent narratives addressed to children, in particular the configuration of human actions, problems, consequences and solutions associated with the natural environment.
A literatura para a infância apresenta frequentemente aos seus jovens leitores uma representação feliz e despreocupada do mundo que os rodeia, onde as soluções para os pequenos e grandes problemas surgem facilmente, muitas vezes por intervenção mágica – o que, em alguns casos, pode não ser a melhor forma de promover o conhecimento e a perceção do mundo pelas crianças, e a sua atitude face ao mesmo. Articulando uma abordagem literária com uma linguística, este estudo apresenta alguns exemplos de como a ecoliteracia pode ser promovida ou desvalorizada através da análise de várias narrativas recentes para a infância, em particular as que abordam as representações de ações humanas, problemas, consequências e soluções relacionados com o ambiente natural.
TypeArticle
URIhttp://hdl.handle.net/1822/50095
DOI10.5699/portstudies.31.1.0094
ISSN0267-5315
e-ISSN2222-4270
Publisher versionhttp://www.jstor.org/stable/10.5699/portstudies.31.1.0094
Peer-Reviewedyes
AccessRestricted access (UMinho)
Appears in Collections:CIEC - Artigos (Papers)

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