Utilize este identificador para referenciar este registo:
https://hdl.handle.net/1822/50095
Título: | Children’s literature and the promotion of environmental ethics in Portugal |
Autor(es): | Ramos, Rui Lima Ramos, Ana Margarida |
Palavras-chave: | Ecoliteracy Children’s literature Environment Pollution Environmental ethics Environmental literature Ecological sustainability Narratives Ecoliteracia Literatura infantil Ambiente Poluição Ética ambiental Literatura ambiental Sustentabilidade ambiental Narrativas happy ending |
Data: | 2015 |
Editora: | Modern Humanities Research Association |
Revista: | Portuguese Studies |
Citação: | RAMOS, R.; RAMOS, A. M. (2015). Children's literature and the promotion of environmental ethics in Portugal. Portuguese Studies, 31:1, pp. 94-106 |
Resumo(s): | Children’s literature frequently offers the young reader a happy and pleasant picture of the world around them, where solutions to simple and complex problems come easily, frequently by magical intervention – which, in some cases, may not be the best way to promote children’s knowledge and perception of the world, and their attitude towards. Combining a literary and a linguistic approach, this text will present some examples of how ecoliteracy may be advocated and opposed through the analysis of several recent narratives addressed to children, in particular the configuration of human actions, problems, consequences and solutions associated with the natural environment. A literatura para a infância apresenta frequentemente aos seus jovens leitores uma representação feliz e despreocupada do mundo que os rodeia, onde as soluções para os pequenos e grandes problemas surgem facilmente, muitas vezes por intervenção mágica – o que, em alguns casos, pode não ser a melhor forma de promover o conhecimento e a perceção do mundo pelas crianças, e a sua atitude face ao mesmo. Articulando uma abordagem literária com uma linguística, este estudo apresenta alguns exemplos de como a ecoliteracia pode ser promovida ou desvalorizada através da análise de várias narrativas recentes para a infância, em particular as que abordam as representações de ações humanas, problemas, consequências e soluções relacionados com o ambiente natural. |
Tipo: | Artigo |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/50095 |
DOI: | 10.5699/portstudies.31.1.0094 |
ISSN: | 0267-5315 |
e-ISSN: | 2222-4270 |
Versão da editora: | http://www.jstor.org/stable/10.5699/portstudies.31.1.0094 |
Arbitragem científica: | yes |
Acesso: | Acesso restrito UMinho |
Aparece nas coleções: | CIEC - Artigos (Papers) |
Ficheiros deste registo:
Ficheiro | Descrição | Tamanho | Formato | |
---|---|---|---|---|
PS 31-1 Ramos & Ramos.pdf Acesso restrito! | 120,72 kB | Adobe PDF | Ver/Abrir |