Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/77948
Title: | The harmonious coexistence of sound and image for efficient audiovisual communication: the case of Kairos Communications LTD |
Author(s): | Benoît-Serge, Tsunda Mulemba |
Advisor(s): | Brandão, Daniel |
Keywords: | Sound and image Audio-visual communication Editing Media power Som e imagem Comunicação audiovisual Edição Poder dos média |
Issue date: | 7-Feb-2022 |
Abstract(s): | The present report is the result of a three-month traineeship at the Kairos Communications LTD
in Maynooth, Ireland, which has long experience in cultural and religious sound and video
productions, being an opportunity to practice audio-visual and multimedia knowledge acquired at
the University of Minho. Although the traineeship was focused on production and post-production
of contents, the Kairos Outside Broadcasting Unit was a big asset to improve technical skills.
Based on the empirical experience acquired in the internship, this report is focused on
the harmonious coexistence of sound and image for an efficient audio-visual communication.
Sound and image corelates with each other as complementary elements in many digital media
contents of today’s different digital platforms and applications. The increasing access to
smartphones with great capabilities to record, edit ad share sound and image has turn most of
the users into content producers, so that today, any cultural, politic, or social event has most
probably someone catching sound or image.
From the knowledge acquired with the research, an overview on the development of
communication in the Democratic Republic of Congo is presented. Oral tradition has been the
instrument to pass on knowledge to younger generations or convey information to the public. The
development of communication in the Democratic Republic of Congo is linked to the former
colonial power (Belgium) and France. France provided formation as well as equipment to update
former radio journalists to the television that had been invading most of the world as an
instrument of national pride. In fact, the development of media, mostly the radiobroadcast in the
beginning, and then the television, was a great instrument of political propaganda for the newly
independent African countries. Every country setup a radiobroadcast to free oneself from any
other dependency. It was conceived as a great instrument to disseminate ideologies to the
population. The forms of communication (verbal, non-verbal, written, etc.), the power and
revolution of words and images in the world and in Africa, and the evolution in Congo, from oral
to digital communication, are the focus of this report, which tries to understand what had led the
Democratic Republic of Congo to the new media environment and where word and image
intermingle O presente relatório é o resultado de um estágio de três meses na Kairos Communications LTD em Maynooth, Irlanda, que possui uma longa experiência em produções culturais e religiosas de som e vídeo, sendo uma oportunidade para praticar conhecimentos audiovisuais e multimédia adquiridos na Universidade do Minho. Embora o estágio tenha sido focado na produção e pós produção de conteúdos, a Kairos Outside Broadcasting Unit foi um grande ativo para o aperfeiçoamento das habilidades técnicas. Com base na experiência empírica adquirida no estágio, este relatório centra-se na coexistência harmoniosa de som e imagem para uma comunicação audiovisual eficiente. Som e imagem correlacionam-se entre si como elementos complementares em muitos conteúdos de média digital das diferentes plataformas e aplicativos digitais de hoje. O crescente acesso a smartphones com grandes recursos para gravar, editar e partilhar som e imagem transformou a maioria dos utilizadores em produtores de conteúdo, sendo que hoje, qualquer evento cultural, político ou social tem muito provavelmente alguém a captar o som ou a imagem. A partir dos conhecimentos adquiridos com a pesquisa realizada, é apresentado um panorama sobre o desenvolvimento da comunicação na República Democrática do Congo. A tradição oral tem sido o instrumento para passar conhecimento às gerações mais novas ou levar informações ao público. O desenvolvimento da comunicação na República Democrática do Congo está ligado à ex-potência colonial (Bélgica) e à França. A França forneceu formação e também equipamento para atualizar os ex-jornalistas de rádio sobre a televisão que vinha invadindo a maior parte do mundo como um instrumento de orgulho nacional. Na verdade, o desenvolvimento dos média principalmente a radiodifusão no início, e depois a televisão, foi um grande instrumento de propaganda política para os países africanos recém-independentes. Cada país estabelece uma transmissão de rádio para se libertar de qualquer outra dependência. Foi concebido como um grande instrumento de divulgação de ideologias para a população. As formas de comunicação (verbal, não verbal, escrita, etc.), o poder e a revolução das palavras e imagens no mundo e em África, e a evolução no Congo, da comunicação oral à digital, são o foco deste relatório, que procura compreender o que levou a República Democrática do Congo ao novo ambiente mediático no qual a palavra e a imagem misturam-se. |
Type: | Master thesis |
Description: | Relatório de estágio de mestrado em Ciências da Comunicação (área de especialização em Audiovisual e Multimédia) |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/77948 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado CECS - Dissertações de mestrado / Master dissertations |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tsunda Mulemba Benoit-Serge.pdf | 3,06 MB | Adobe PDF | View/Open |