Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1822/55553

TitleIntervenção em habilidades sociais e bullying
Author(s)Silva, Jorge Luiz da
Oliveira, Wanderlei Abadio de
Carlos, Diene Monique
Lizzi, Elisangela Aparecida da Silva
Rosário, Rafaela
Silva, Marta Angélica Iossi
KeywordsViolence
Bullying
Aggression
Social Skills
School Health
Issue date1-May-2018
PublisherAssociação Brasileira de Enfermagem
JournalRevista Brasileira de Enfermagem (REBEn)
Abstract(s)Objective: to verify if the improvement of social and emotional skills reduces bullying victimization in 6th grade students 12 months after the end of the intervention. Method: Quasi-experimental study with 78 students who were bullying victims. A cognitive behavioral intervention based on social skills was conducted with the intervention group. The eight sessions addressed politeness, making friendships, self-control, emotional expressiveness, empathy, assertiveness and solution of interpersonal problems. Data were analyzed using Poisson regression with random effect. Results: Quasi-experimental study with 78 students who were bullying victims. A cognitive behavioral intervention based on social skills was conducted with the intervention group. The eight sessions addressed politeness, making friendships, self-control, emotional expressiveness, empathy, assertiveness and solution of interpersonal problems. Data were analyzed using Poisson regression with random effect. Conclusion: Social skills are important in anti-bullying interventions and can be the basis for intersectoral interventions in the health area, aimed at favoring the empowerment of victims by improving their social interactions and quality of life in school.
Objetivo: Verifi car se a melhoria de habilidades sociais reduz a vitimização por bullying em estudantes do 6º ano escolar após 12 meses da fi nalização da intervenção. Método: Estudo de intervenção quase-experimental com 78 estudantes vítimas de bullying. Realizou-se uma intervenção cognitivo comportamental baseada em habilidades sociais com o grupo intervenção. As oito sessões realizadas enfocaram habilidades de civilidade, fazer amizades, autocontrole e expressividade emocional, empatia, assertividade e solução de problemas interpessoais. Os dados foram analisados mediante regressão de Poisson com efeito aleatório. Resultado: O grupo da intervenção melhorou signifi cativamente as habilidades sociais. A vitimização reduziu-se signifi cativamente em ambos os grupos (intervenção e comparação), porém, em maior quantidade no grupo intervenção. Conclusão: As habilidades sociais são importantes em intervenções antibullying e podem fundamentar intervenções intersetoriais na área da saúde, visando favorecer o empoderamento das vítimas mediante a melhoria de suas interações sociais e qualidade de vida na escola.
TypeArticle
URIhttps://hdl.handle.net/1822/55553
DOI10.1590/0034-7167-2017-0151
ISSN0034-7167
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:ESE-CIE - Artigos em Revistas Internacionais / Papers in International Journals

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