Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/86505
Title: | Contributos e implicações das escolas cívico-militares para a qualidade da Educação Básica |
Other titles: | Contributions and implications of civic-military schools for the quality of Basic Education |
Author(s): | Borges, Rita de Cássia Medeiros |
Advisor(s): | Silva, Carlos Manuel Ribeiro da |
Keywords: | Educação Básica Currículo Escola Cívico-Militar Qualidade da educação Basic Education Civic-Military School Curriculum Quality of education |
Issue date: | 20-Jul-2023 |
Abstract(s): | A pesquisa “Contributos e implicações das Escolas Cívico-Militares para a qualidade da
Educação Básica”, fora submetida e apresentada a Universidade do Minho (UM), para a obtenção
do grau de Doutoramento em Ciências da Educação, na área de especialização em
Desenvolvimento Curricular. O estudo é advindo das inquietações que o recente cenário
educacional nos apresenta, nomeadamente com o aumento do número de escolas cívico- militares
implementadas nos últimos anos, no país e em especial no Estado do Amapá. Buscou-se com
essa investigação perceber quais os reflexos dessa implementação no currículo, bem como
averiguar as contribuições desse modelo de gestão compartilhada para a melhoria da qualidade da
Educação Básica no Brasil, em particular no Estado do Amapá.
Quanto ao desenho metodológico, apropriamos-nos da pesquisa qualitativa por meio do
estudo de caso, realizado em uma escola de periferia na capital do Estado do Amapá. Elegemos
como instrumentos principais de recolha de dados a entrevista semiestruturada, realizada com os
gestores, mais precisamente a diretora geral da instituição, o diretor adjunto e a equipe de
coordenadoras, formada por três pedagogas. Elegemos também trabalhar com discussões em
grupo, por meio de grupos focais, realizadas com os professores sendo: um grupo atuante no
Ensino Fundamental e um outro no Ensino Médio; ainda nessa perspectiva de recolha de dados
foram eleitos dois grupos de alunos dos dois seguimentos de ensino – Fundamental e Médio.
Além do grupo de docentes e discentes, consideramos trabalhar com a equipe disciplinar,
formada por um grupo de militares, advinda do corpo de bombeiros.
Realizamos também a análise documental dos principais documentos norteadores do
trabalho da escola cívico-militar, entre eles o Projeto Político Pedagógico, o Regimento Interno, as
Diretrizes das Escolas Cívico-Militares, as Leis e Decretos que regulamentam a implementação das
escolas cívico-militares e as grades curriculares, tanto do Ensino Médio, como do Ensino
Fundamental, adotados após a transformação da escola. A partir dos dados recolhidos criou-se as
categorias e indicadores que nos auxiliaram no trabalho de análise dosdados.
Nossa análise aponta para uma melhoria nas condições de ensino-aprendizagem dos
alunos, o que significa reflexos, tanto na melhoria do trabalho docente, como no desempenho
escolar dos alunos. As incidências de violência intramuros caíram significativamente e denota-se
um aumento da participação dos pais no cotidiano e na vida escolar dos alunos, refletindo
positivamente na dinâmica da escola e nos resultados do aprendizado dos alunos. The research "Contributions and implications of Civic-Military Schools for the quality of Basic Education", was submitted and presented to the University of Minho (UM), to obtain the degree of PhD in Educational Sciences, in the area of specialization in Curriculum Development. The study comes from the concerns that the recent educational scenario presents us, namely with the increase in the number of civic-military schools implemented in recent years, in the country and especially in the State of Amapá. The aim of this investigation was to perceive the reflections of this implementation in the curriculum, as well as to ascertain the contributions of this shared management model to the improvement of the quality of Basic Education in Brazil, particularly in the State of Amapá. Regarding the methodological design, we appropriated the qualitative research through the case study, carried out in a school in the periphery of the capital of the State of Amapá. We chose as the main instruments of data collection the semi-structured interview, conducted with the managers, more precisely the general director of the institution, the deputy director and the team of coordinators, formed by three pedagogues. We also chose to work with group discussions, through focus groups, held with the teachers, being: one group active in Elementary School and another in High School; also in this perspective of data collection, two groups of students from the two segments of education – Elementary and High School – were elected. In addition to the group of teachers and students, we considered working with the disciplinary team, formed by a group of military personnel, coming from the fire department. We also carried out the documentary analysis of the main guiding documents of the work of the civic-military school, among them the Pedagogical Political Project, the Internal Regulations, the Guidelines of the Civic-Military Schools, the Laws and Decrees that regulate the implementation of the civic-military schools and the curricular grids, both of High School and Elementary School, adopted after the transformation of the school. From the data collected, the categories and indicators that helped us in the work of data analysis were created. Our analysis points to an improvement in the teaching-learning conditions of the students, which means reflections, both in the improvement of the teaching work, as in the school performance of the students. The incidences of intramural violence dropped significantly and there is an increase in the participation of parents in the daily life and school life of students, reflecting positively on the dynamics of the school and the results of student learning. |
Type: | Doctoral thesis |
Description: | Tese de doutoramento em Ciências da Educação (especialidade em Desenvolvimento Curricular) |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/86505 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | CIEC - Teses de Doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Rita de Cássia Medeiros Borges.pdf | Tese de doutoramento | 4,81 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License