Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1822/70084

TitleCultural resistance to COVID-19: an encyclopedia of public art for artists and tourism publics?
Author(s)Andrade, Pedro José de Oliveira
KeywordsCOVID-19
Viral society/public art
Cultural resistance
Cultural tourism
Encyclopedia of Public Art
Sociedade/arte pública virais
Resistência cultural
Turismo cultural
Enciclopédia de Arte Pública
Issue dateDec-2020
PublisherUrban Creativity
JournalCadernos de Arte Pública
CitationAndrade, P. (2020). Cultural resistance to Covid-19: an encyclopedia of public art for artists and tourism publics?. Cadernos de Arte Pública, 2(2), 57-74.
Abstract(s)The main objective of the present reflection is to contribute to the reinvention of public art, as one of the possible antidotes, in the socio-cultural field, against the recent mischaracterization not only of public art, but also of other related aspects of Portuguese society, such as cultural tourism. In the context of the contemporary Covid-19 times, which caused the emergence of a viral society and a viral public art, how will it be possible to carry out the de-confinement of public art? In the short term, an alternative is the intensive and extensive production, sharing and dissemination of social and artistic actions, events and works, as well as the correspondent sociological kwowledge, in particular within cyberspace and cybertime, for example through websites, blogs and social networks. Some examples of such cultural resistance to Corona virus, in the form of cultural events and of solidarity activism targeting cultural professionals, are debated here, such as the 2020 lmminent Festival, SOS.ART.PT social movement, Quarantine Museum and Pessoa Effect project. Another goal lies in the construction of concrete instruments for clarification on public art applied to tourism activities. E.g. in the form of an Encyclopedia of Public Art, targeted to audiences such as researchers, teachers, students, travel agencies, museums, galleries and other institutions, NGOs, cultural associations, as well as tourists, citizens and immigrants. As a sketch to this purpose, a Glossary of public art is presented in Annex 1. Some themes and questions enunciated or annunciated there, to be included in the Encyclopedia, are the following: (a) as for current social processes: mobile cultures and arts, e-public art, urban popular tourism, museum’s tourist mobilities, cybertime, city 3.0, web 3.0 or social-semantics network, digital cultural tourism, tourism 3.0, creative and innovative tourism, communicative tourism; (b) in what regards theories, concepts and new methodologies for the study of public art applied to the tourist communication: Sociology of travel, post-colonial representations; transculturalism, digital cultural heritage, Artistic Sociology, Hybridology, sociological exhibitions on tourism 3.0/city 3.0.
O principal objetivo da presente reflexão é contribuir para a reinvenção da arte pública, como um dos possíveis antídotos, no campo sociocultural, contra a recente descaracterização não só da arte pública, mas também de outros aspetos relacionados da sociedade portuguesa, como o turismo cultural. No contexto da contemporaneidade da Covid-19, que gerou a emergência de uma sociedade viral e de uma arte pública viral, como será possível realizar o desconfinamento da arte pública? No curto prazo, uma alternativa é a produção intensiva e extensiva, a partilha e a disseminação de ações sociais e artísticas, eventos e obras, bem como o correspondente conhecimento sociológico, em particular no ciberespaço e cibertempo, por exemplo, através de sites, blogs e redes sociais. São aqui debatidos alguns exemplos dessa resistência cultural ao Corona vírus, na forma de eventos culturais e de ativismo solidário dirigidos aos profissionais da cultura, como o Festival Imminente 2020, o movimento social SOS.ART.PT, o Museu da Quarentena e o projeto Efeito Pessoa. Outro objetivo consiste na construção de instrumentos concretos de esclarecimento sobre a arte pública aplicada à atividade turística. Por exemplo, na forma de uma Enciclopédia de Arte Pública, dirigida a públicos como investigadores, professores, estudantes, agências de viagens, museus, galerias e outras instituições, ONGs, associações culturais, bem como turistas, cidadãos e imigrantes. Enquanto esboço para esse desiderato, um Glossário de arte pública é apresentado no Anexo 1. Alguns temas e questões aí enunciados ou anunciados, a serem incluídos na Enciclopédia, são os seguintes: (a) quanto aos processos sociais atuais: culturas móveis e artes, e-public art, turismo popular urbano, mobilidades turísticas em museus, cybertempo, cidade 3.0, web 3.0 ou rede social semântica, turismo cultural digital, turismo 3.0, turismo criativo e inovador, turismo comunicativo; (b) no que diz respeito às teorias, conceitos e novas metodologias para o estudo da arte pública aplicada à comunicação turística: Sociologia da viagem, representações pós-coloniais; transculturalismo, património cultural digital, Sociologia Artística, Hibridologia, exposições sociológicas sobre turismo 3.0 / cidade 3.0.
TypeArticle
URIhttps://hdl.handle.net/1822/70084
ISSN2184-6197
e-ISSN2184-8157
Publisher versionhttps://sauc.website/index.php/CAP/article/view/215
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CECS - Artigos em revistas nacionais / Articles in national journals

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