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https://hdl.handle.net/1822/62731
Title: | Os cerimoniais público(-privados) e as solenidades da Semana Santa de Braga |
Other titles: | The public(-privates) ceremonials and the solemnities of Holy Week in Braga |
Author(s): | Ferreira, Rui Manuel Gomes |
Advisor(s): | Bandeira, Miguel Sopas de Melo Martins, Moisés de Lemos |
Keywords: | Braga identidade Paixão procissões Semana Santa Braga Holy Week identity Passion processions |
Issue date: | 4-Jun-2019 |
Abstract(s): | A morte e a ressurreição de Jesus Cristo constituem-se, porventura, como a narrativa
mais divulgada na história da humanidade. Fundamento para realizações artísticas e devaneios
devocionais, este relato tornou-se, não apenas a base de uma proposta espiritual, mas numa das
mais emotivas manifestações que o Cristianismo proporciona à comunidade humana. Sede de um
senhorio eclesiástico que perdurou por quase sete séculos, a cidade de Braga seria o contexto
oportuno para o desenvolvimento deste imaginário. Partindo particularmente de iniciativas
individuais, como é o paradigmático caso do arcebispo D. Frei Agostinho de Jesus, a Paixão de
Cristo enraizou-se na sociabilidade bracarense, particularmente a partir das corporações
inspiradas naquela evocação. Entre as manifestações adquiriu peculiar relevo o conjunto de
práticas desenvolvidas fundamentalmente durante o tempo quaresmal e o tríduo pascal.
Designado hodiernamente como solenidades da Semana Santa, afirma-se como o momento mais
relevante do calendário anual da cidade de Braga. Resultado imediato da inequívoca implantação
histórico-social do cristianismo nas sucessivas vigências comunitárias, este fenómeno religioso,
hodiernamente também turístico e económico, reflete-se através de um ethos revelador de uma
diversidade significativa de vivências onde coexistem, não apenas uma mundivisão judaico-cristã
da Humanidade, mas também uma definição muito própria da sociabilidade e do próprio
fundamento em que ergue a comunidade. As suas manifestações mais relevantes são as
procissões, recriações do cerimonial público cristão, que se revelam como momentos cruciais. No
entanto, subsistem outros cerimoniais relevantes, mormente aqueles que se integram no chamado
rito bracarense ou as práticas associadas à celebração pascal. Com um percurso temporal que
justifica uma abordagem dedicada, estes cerimoniais revelam uma essência que ultrapassa
claramente os limites da crença e se situa hoje num âmbito cultural evidente. A recente
preocupação com as temáticas relacionadas com o património cultural imaterial, bem como a
ausência de estudos relevantes sobre a Semana Santa de Braga, conduziu o nosso processo de
racionalização. A leitura atual destes fenómenos sociais é um imperativo do contexto de
patrimonialização em que estamos inseridos. The death and resurrection of Jesus Christ constitute perhaps the most publicized narrative in the history of mankind. Grounding for artistic achievements and devotional reverie, this account has become not only the basis of a spiritual proposal, but one of the most emotive manifestations that Christianity provides to the human community. Seat of an ecclesiastical landlord that lasted for almost seven centuries, the city of Braga would be the opportune context for the development of this imaginary one. Starting in particular from individual initiatives, such as the paradigmatic case of Archbishop D. Frei Agostinho de Jesus, the Passion of Christ was rooted in sociability from Braga, particularly from the corporations inspired by that evocation. Among the manifestations acquired particular importance the set of practices developed fundamentally during the Lenten time and the Easter triduum. Allegedly designated as Holy Week's solemnities, it is affirmed as the most relevant moment in the annual calendar of the city of Braga. The immediate result of the unequivocal social-historical implantation of Christianity in the successive communitarian periods, this religious phenomenon, now also tourist and economic, is reflected through a revealing ethos of a significant diversity of experiences where not only a Judeo-Christian worldliness, but also a very specific definition of sociability and the very foundation on which it builds the community. Its most relevant manifestations are the processions, recreations of the Christian public ceremonial, which reveal themselves as crucial moments. However, other relevant ceremonies subsist, especially those that are part of the so-called rite from Braga or the practices associated with the paschal celebration. With a time course that justifies a dedicated approach, these ceremonials reveal an essence that clearly goes beyond the limits of belief and is today within a clear cultural scope. The recent preoccupation with the themes related to intangible cultural heritage, as well as the lack of relevant studies on Holy Week in Braga, led to our rationalization process. The current reading of these social phenomena is an imperative of the context of patrimonialization in which we are inserted. |
Type: | Doctoral thesis |
Description: | Tese de Doutoramento em Estudos Culturais (Especialidade em Sociologia da Cultura) |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/62731 |
Access: | Restricted access (UMinho) |
Appears in Collections: | CECS - Teses de doutoramento / PhD theses |
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