Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/60693
Title: | Cinema, migrações e diversidade cultural: nota introdutória |
Other titles: | Cinema, migration and cultural diversity: introductory note |
Author(s): | Cabecinhas, Rosa Macedo, Isabel Moreira França, Renné |
Keywords: | Cinema Migrações Diversidade cultural Representações sociais Migrations Cultural diversity Social representations |
Issue date: | 2019 |
Publisher: | Universidade do Minho. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS) |
Journal: | Revista Lusófona de Estudos Culturais |
Citation: | Cabecinhas, R., Macedo, I. & França, R. (2019). Cinema, migrações e diversidade cultural: nota introdutória. Revista Lusófona de Estudos Culturais, 6(1), 5–11. https://doi.org/10.21814/rlec.380 |
Abstract(s): | A intensificação dos fluxos migratórios e a crescente interconectividade “global” têm tornado evidente que um maior nível de contacto entre pessoas de diferentes culturas não se traduz automaticamente num maior interconhecimento e diálogo intercultural. Pelo contrário, recentemente a explosão dos discursos de ódio nas redes sociais e a divulgação de fake news (incluindo fake vídeos) através das redes sociais digitais (sonhadas como uma promessa de maior interação entre pessoas, transcendendo as tradicionais fronteiras físicas), tornaram evidente que a maior “mistura” no mundo não significa necessariamente maior respeito pela diversidade. De facto, esta “nova” realidade é surpreendentemente “velha”: no mundo em que vivemos a transformação social e tecnológica tem sido acompanhada pela manutenção, e mesmo agudização, de velhas hierarquias, binarismos e hiatos, que continuam a moldar as nossas vidas de forma muito poderosa (Cabecinhas & Cunha, 2017; Macedo, Cabecinhas & Abadia, 2013), tornando esta área de investigação, e de intervenção, extremamente desafiante. [...] Intensification of migratory flows and increased “global” interconnectivity have demonstrated that more contact between peoples of different cultures does not automatically foster greater mutual knowledge or intercultural dialogue. On the contrary, the recent explosion of hate speech in social networks and dissemination of fake news (including fake videos) via digital social networks (initially heralded as promising greater interaction between people, transcending traditional physical borders), have made it clear that greater connectivity in the world does not necessarily translate into greater respect for diversity. In fact, the “new” situation is surprisingly “old”: in today’s world, social and technological transformations have been accompanied by maintenance, and even exacerbation, of pre-existing hierarchies, binary divisions and gaps that continue to shape our lives (Cabecinhas & Cunha, 2017; Macedo, Cabecinhas & Abadia, 2013), which makes this field of research and intervention extremely challenging. [...] |
Type: | Article |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/60693 |
DOI: | 10.21814/rlec.380 |
ISSN: | 2184-0458 |
e-ISSN: | 2183-0886 |
Publisher version: | http://rlec.pt/index.php/rlec/issue/view/11/showToc |
Peer-Reviewed: | yes |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | CECS - Artigos em revistas nacionais / Articles in national journals |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_Cabecinhas_Macedo_Franca_Cinema-migracoes-diversidade_PT.pdf | Versão portuguesa | 71,24 kB | Adobe PDF | View/Open |
2019_Cabecinhas_Macedo_Franca_Cinema-migration-diversity_EN.pdf | English version | 72,34 kB | Adobe PDF | View/Open |