Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/59561

TitleModal particles and learners' dictionaries: a dictionary usage research study with Portuguese learners of German
Other titlesPartículas modais e dicionários de aprendizagem: estudo de utilização de dicionários com aprendentes portugueses do alemão como língua estrangeira
Author(s)Catacata, Chrisanto Estobio
Advisor(s)Dias, Idalete
KeywordsModal particles
Learners’ dictionaries
Lexicography
Dictionary usage research
Partículas modais
Dicionários de aprendizagem
Lexicografia
Investigação sobre o uso de dicionários
Issue date2018
Abstract(s)Modal particles (MPs) pose a challenge not only in its linguistic description but also in its acquisition and usage by foreign language learners. The number of articles written, and studies conducted on the pedagogical aspects of MPs has steadily increased since the late 1960’s but only a few have dealt with the lexicographical treatment of these lexemes and its interplay with language acquisition. This dissertation aims to bridge this gap by conducting a study on the comprehensibility of usage explanations given in German learner’s dictionaries. The study relates information found in pertinent literature about the acquisition, didactics and lexicographic documentation of MPs with the experiment conducted with learners of German at the Universidade do Minho in Braga, Portugal. Based on a 1981 study by Aila Husso, articles from the pioneer German learners’ dictionary Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache (LGwDaF) are factored and controlled in the experiment. The results of the experiment are analyzed statistically and are complemented by a qualitative analysis from a questionnaire given to the participants.
As partículas modais constituem um desafio, não apenas em termos da sua descrição linguística, mas também no que respeita a sua aquisição e utilização por parte de aprendentes de línguas estrangeiras. O número de publicações produzidas e de estudos focados nos aspetos pedagógicos referentes às partículas modais tem vindo a aumentar desde o final dos anos 60, contudo, são poucos os estudos que se debruçam sobre o tratamento lexicográfico destes lexemas e a sua interligação com a aquisição da língua estrangeira. Esta dissertação visa colmatar esta lacuna através de um estudo sobre a compreensibilidade das explicações de uso das partículas modais nos dicionários de aprendizagem de língua alemã. O estudo estabelece uma ligação entre a informação contida na literatura sobre a aquisição e didática das partículas modais e o estudo experimental conduzido com aprendentes do alemão na Universidade do Minho, em Braga, Portugal. Baseado no trabalho realizado por Aila Husso em 1981, o presente estudo incide sobre as entradas das partículas modais do dicionário de aprendizagem do alemão Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache (LGwDaF). Os resultados do estudo foram sujeitos a uma análise estatística e complementados com uma análise qualitativa do questionário aplicado aos informantes.
TypeMaster thesis
DescriptionDissertação de European Master in Lexicography
URIhttp://hdl.handle.net/1822/59561
AccessEmbargoed access (2 Years)
Appears in Collections:BUM - Dissertações de Mestrado

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Chrisanto Estobio Catacata.pdf
  Until 2021-01-01
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