Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/38529

TitleTransporte ativo em alunos do 5º e 6º ano de escolaridade, por género, em meio predominantemente rural
Other titlesActive transportation of students from the 5th to the 6th grade: a study carried out in an predominantly rural environment, by gender
Author(s)Cunha, Joaquim Octávio
Advisor(s)Pereira, Beatriz Oliveira
KeywordsTransporte ativo
Crianças
Género
Escola
Rural
Active transportation
Students
Gender
School
Issue date2015
Abstract(s)O relatório de atividade profissional contempla dois capítulos. No primeiro capítulo, é mencionada a atividade profissional onde consta o enquadramento pessoal e institucional, o enquadramento pedagógico que reflete três dimensões: a científica e pedagógica, a da participação na escola e a relação com a comunidade e a formação contínua e desenvolvimento profissional. No segundo capítulo é apresentado um estudo, realizado no presente ano escolar. Com o presente estudo pretendeu-se saber qual o tipo de deslocamento utilizado no trajeto casa-escola e quais as limitações ao modo ativo (caminhar ou ir de bicicleta), por género, junto de alunos de 5º e 6º ano de escolaridade em meio predominantemente rural. Aplicou-se um questionário a 120 crianças: 52 raparigas e 68 rapazes com idades compreendidas entre os 9 e os 15 anos, cuja média de idades é de 10,7 anos, sendo de 10,58 anos nas raparigas e de 10,95 anos nos rapazes, de uma escola pública em meio rural do distrito de Braga. Verificou-se que o meio de transporte mais utilizado no deslocamento entre a casa e a escola é o transporte público/ autocarro com 68,4% seguido pelo automóvel ligeiro/ particular com 23,9% e a pé com 7,7%. Apurou-se que o principal fator que contribui para esta postura, é a longa distância, essencial obstáculo ao uso do transporte ativo, neste enquadramento social e geográfico. Constatou-se que as raparigas gostariam de ir a pé para a escola 15,7% ou de bicicleta 35,3% e os rapazes iriam a pé 10,3% e 52,9% de bicicleta.
The present report of professional activity regards two chapters. In the first chapter there is mentioned the professional activity, which includes both the personal and institutional frameworks. The educational framework develops the following three dimensions: the scientific and pedagogic one; the one regarding the participation at school and the inherent relation to the community; and the one related to training and professional development. In the second chapter, a study, performed throughout this school year, is presented. This study aimed to clear up the kind of means of transportation used by students on their way from home to school and the limitations to the active mode (walking or riding a bicycle), by gender, on students of 5th and 6th grade in an predominantly rural environment. As main source of information gathering there was a questionnaire applied to 120 children: 52 girls and 68 boys, aged between 9 and 15 years old, belonging to a public school in rural environment, of Braga county, with an age average of 10.7 years old on both genders as a whole. The age average on girls was 10.58 years old and on boys the age average was 10.95 years old. The main conclusion of this study was that 68.4% of the students inquired used the public transportation / bus from home to school as a means of transportation, immediately followed by 23.9% of students who use the car. Walking to school was the least used form of going to school, chosen by 7.7% of the students enquired. Another important conclusion was that the main factor responsible for the short use of the active transportation, on the social and geographic framework studied, is the long distance from home to school. This study also allowed to conclude that 15.7% of the girls would like to walk to school and that 35.3% would like to ride a bicycle to school. On the other hand, 10.3% of the boys would rather walk to school and 52.9% would rather ride a bicycle to school.
TypeMaster thesis
DescriptionRelatório de atividade profissional de mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário
URIhttp://hdl.handle.net/1822/38529
AccessOpen access
Appears in Collections:BUM - Dissertações de Mestrado Integrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Joaquim Octávio Correia Martins da Cunha.pdf2,45 MBAdobe PDFView/Open

Partilhe no FacebookPartilhe no TwitterPartilhe no DeliciousPartilhe no LinkedInPartilhe no DiggAdicionar ao Google BookmarksPartilhe no MySpacePartilhe no Orkut
Exporte no formato BibTex mendeley Exporte no formato Endnote Adicione ao seu ORCID