Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/35088

TitleNursing supervision: studying the “case” of the phenomenon of interorganizational articulation nursing school and hospital
Other titlesSupervisão em enfermagem: estudar o “caso” do fenómeno de articulação interorganizacional escola de enfermagem e hospital
Supervisión en enfermeira: estudiar el “caso” del fenómeno de la articulación interorganizacional escuela de enfermería y hospital
Author(s)Macedo, Ana Paula
KeywordsClinical supervision in nursing
Organizations
Nursing schools
Teaching hospitals
Case study
Supervisão de enfermagem
Organizações
Escolas de enfermagem
Hospitais de ensino
Estudo de caso
Supervisión de enfermería
Organizaciones
Escuelas de enfermería
La enseñanza de hospitales
Estudio de caso
Issue date2014
PublisherUniversidade de São Paulo (USP)
JournalRevista da Escola de Enfermagem da U.S.P.
CitationMacedo, Ana Paula (2014). “Nursing supervision : studying the “case” of the phenomenon of interorganizational articulation nursing school and hospital”. Rev Esc Enferm USP, 48 (Esp2), pp. 190-196. DOI: 10.1590/S0080-623420140000800028
Abstract(s)The history of this research found a suitable ethos not only by the route of the researcher, but also by the current public policies of modernization and reform that are capable of regulating and transforming the educational and health systems, as well as their professional groups. The reflection meantime developed had raised a clear perception of the organizational change processes by which they interfered with the interorganizational coordination between School of Nursing and Hospital, where internship supervision would be the main protagonist, supported by the meanings that intervening actors have assigned to them. In this context, the search for explicit epistemological and methodological choices leads to look more attentively at the problem, ascertaining it, taking into account the organizational dimensions. In this regard, the choice of a case study was related to the fact that the method allowed to answer the purpose of knowing and understanding the interorganizational coordination phenomenon between School of Nursing and Hospital, namely through the supervision of internships.
A história desta investigação encontrou um ethos propício não só pelo percurso da investigadora, mas também pelas atuais políticas públicas de modernização e de reforma capazes de regular e transformar os sistemas educativos e de saúde, bem como os seus grupos profissionais. A reflexão entretanto desenvolvida suscitara uma perceção vincada dos processos organizacionais de mudança pelos quais estes interferiam na articulação interorganizacional Escola de Enfermagem e Hospital, onde a supervisão de estágios seria a grande protagonista, sustentada pelos significados que os atores intervenientes lhes têm atribuído. A pesquisa explícita de opções epistemológicas e metodológicas levou a olhar para o problema de uma forma mais atenta, apurando-o, tendo em conta as dimensões organizacionais. A opção por um estudo de caso prendeu-se com o facto de o método permitir responder ao propósito de conhecer e compreender o fenómeno da articulação interorganizacional Escola de Enfermagem e Hospital, concretamente através da supervisão de estágios.
La historia de esta investigación encontró un ethos propicio no solamente por la ruta de la investigadora, pero también por las actuales políticas públicas de modernización y de reformas capaces de regular y transformar los sistemas educativos y de salud, y sus grupos profesionales. La reflexión mientras desarrollada ha suscitado una percepción incrementada, aunque algo difusa, sobre los procesos de cambio organizacionales, pelos cuales se interfería en la articulación interorganizacional Escuela de Enfermería y Hospital, y como tal, la supervisión de prácticas seria la gran protagonista sustentada pelos significados que los actores intervinientes les tienen atribuido. En este alcance, al procurarse explicitar las opciones epistemológicas y metodológicas se mira el problema de una forma más atenta, apurándolo, teniendo en cuenta las dimensiones organizacionales. En este sentido, la opción por un estudio de caso se ha prendido con el hecho de que el método permite responder al propósito de conocer y comprender el fenómeno de la articulación interorganizacional Escuela de Enfermería y Hospital, concretamente a través de la supervisión de prácticas.
TypeArticle
DescriptionVersão em português disponível em: http://hdl.handle.net/1822/35086
URIhttp://hdl.handle.net/1822/35088
DOI10.1590/S0080-623420140000800028
ISSN0080-6234
Publisher versionThe original publication is available at www.ee.usp.br/reeusp/
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:ESE-CIE - Artigos em Revistas Internacionais / Papers in International Journals

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