Utilize este identificador para referenciar este registo: https://hdl.handle.net/1822/25396

TítuloSteps towards interoperability in healthcare environment
Autor(es)Peixoto, Hugo Daniel Abreu
Orientador(es)Abelha, António
Santos, Manuel Filipe
Data9-Jul-2013
Resumo(s)Healthcare units have complex Information Systems (IS) made up from heterogeneous data sources, which speak di erent languages and with di erent objectives. Nevertheless, all these sources have indeed important information that can contribute in an active way to provide a healthcare system of excellence. The evolution that has been noticed in Health IS has promoted the development of new methodologies and tools that are intended to solve this complicated problem. In this manner, one of the main paradigms that arises is the interoperability among systems and its capability to allow a general and simpli ed access to relevant information. Another aspect that should be kept in mind, given the constrains of the global economic situation, is the reduction in the investment in national healthcare systems. This thesis is based on a set of studies performed at the Centro Hospitalar do T^amega e Sousa (CHTS) in which the main goals are promoting an improvement in the relation patient-hospital, having in consideration the reduction of implementation costs, but preserving the quality of information. The last one should be accessible everywhere and at anytime to help with clinical decision and, in the future, be available for clinical studies through data computationally interpretable. To do so, an Electronic Semantic Health Record was formalized and implemented, with the help of the clinical sta , which collects all the information considered important and relevant. This Health Record was delivered through a platform for the distribution and archive of clinical information, named Agency for the Integration, Di usion and Archive (AIDA), which is supported by intelligent agents that treat data in an ex-haustive and structured way. To test the proposed model and system and in order to strengthen the relation between the patient and the hospital, an appointment alert system based on SMS and electronic mail was developed, which allowed the reduction of non-programmed misses and that provided a decrease of costs by better re-distributed appointment schedules, and allocate human resources and physical spaces in a more e ective manner. Finally, to reduce stopping periods of systems and to promote the user's con dence on Information Systems, an open-source tool was developed that enables the scheduling of preventive actions according to a mathematical model. These tools allowed for a continuous improvement of systems and are currently well accepted by clinicians and Information Technologies (IT) specialists inside the healthcare unit, proving in real clinical situation the e ectiveness and usability of the model.
As unidades de saúde possuem Sistemas de Informação (SI) complexos, compostos por fontes de dados heterogéneas com objectivos distintos. Por em, toda a informação e importante e pode contribuir de forma ativa para a prestação de cuidados de saúde de excelência. Com a evolução dos SI na Saúde novas metodologias têm sido desenvolvidas com o intuito de solucionar este problema complicado. Nesta perspectiva, um dos principais paradigmas que se coloca e a interoperabilidade entre sistemas e a sua capacidade para permitir um acesso simples a informação relevante. Outro factor relevante relaciona-se com os constrangimentos financeiros que toda a economia global atravessa e que se reflete numa diminuição no investimento nos servi cos nacionais de saúde. Esta tese tem como base um conjunto de estudos realizados no Centro Hospitalar do Tâmega e Sousa cujos principais objetivos se prendem com um esforço orientado para a melhoria da relação paciente-hospital, tendo em conta a redução de custos de implementação, mas garantindo sobretudo a qualidade de informação. Esta dever a estar disponível em qualquer lugar e a qualquer altura para o auxílio a decisão clinica e, em última instancia, disponível para estudos cl nicos através de dados interpretáveis computacionalmente. Para tal, recorreu-se a ajuda de pessoal clinico para a implementação de um Processo Clínico Eletrónico Semântico que recolhe toda a informação considerada relevante. Este Processo Clínico foi potenciado através de uma plataforma para a distribuição e arquivo de informação clinica, denominada de Agencia para a Interoperação, Difusão e Arquivo (AIDA), baseada em agentes inteligentes que tratam os dados de forma estruturada. Para testar o modelo e de forma a fortalecer a relação paciente-hospital foi desenvolvido um sistema de alertas para consulta via mensagens escritas e e-mail, que diminuiu o numero de faltas não programadas, proporcionando uma redução de custos através de uma redistribuição dos tempos de consulta alocando recursos humanos e físicos de forma mais eficaz. Por fim, com vista a redução dos tempos de paragem de sistemas, e potenciar a confiança dos utilizadores nos mesmos, foi desenvolvida uma ferramenta baseada em tecnologia open-source que permite o agendamento de intervenções preventivas de acordo com um modelo matemático. Esta ferramenta proporcionou uma melhoria contínua dos sistemas e está globalmente aceite por cl nicos e especialistas de Tecnologias de Informação (TI), provando em situações clínicas reais a usabilidade e eficácia do modelo.
TipoTese de doutoramento
DescriçãoTese doutoramento - Programa Doutoral em Engenharia Biomédica, Informática Médica
URIhttps://hdl.handle.net/1822/25396
AcessoAcesso aberto
Aparece nas coleções:BUM - Teses de Doutoramento
DI/CCTC - Teses de Doutoramento (phd thesis)

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