Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1822/87089

TitleYouth empowerment through health education scale: validity study
Author(s)Barros, Mariana Boulitreau Siqueira Campos
Rosário, Rafaela
Martins, Silvana Peixoto
Galvão, Dulce Maria Pereira Garcia
da Silva Tenório, Silas Jordão
do Nascimento Farias, Ariany Cristine
de Goes, Paulo Sávio Angeiras
Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles
KeywordsAdolescent health
Empowerment
Health education
Methods
Validation studies
Issue dateJan-2023
PublisherUniversidade Federal de São Paulo. Escola Paulista de Enfermagem
JournalACTA Paulista de Enfermagem
CitationBarros MB, Rosário HR, Martins SP, Galvão DM, Tenório SJ, Farias AC, et al. Youth empowerment through health education scale: validity study. Acta Paul Enferm. 2023;36:eAPE015232
Abstract(s)Objective: To validate the Youth Empowerment Through Health Education Scale (EJEduS) content and appearance after an educational intervention. Methods: This is a methodological study carried out through EJEduS assessment by relevance, clarity and pertinence criteria by experts in the subject as well as by school adolescents and from a quilombola community. The analysis was performed using the Content Validity Coefficient and Content Validity Index, in addition to calculating the Gwet AC2 to verify inter- and intra-expert agreement. Results: Of the initial 50 items on the scale, 18 needed to be reformulated and 11 were excluded after consensus discussion with adolescents. The intra-expert agreement was almost perfect for the three criteria: relevance (Gwet: 0.894; 95%CI 0.825-0.919), clarity (Gwet: 0.848; 95%CI 0.816-0.879) and pertinence (Gwet: 0.896; 95%CI 0.870-0.923). In the intra-adolescent agreement analysis, an almost perfect agreement was observed (Gwet: 0.96; 95%CI 0.917-1), with acceptable agreement rates of Content Validity Coefficient and Content Validity Index, both with 0.91. Conclusion: The scale presented satisfactory Content Validity Indexes and appearance to measure youth empowerment through health education.
Objetivo: Validar o conteúdo e a aparência da Escala de Empoderamento Juvenil pela Educação em Saúde (EJEduS) após uma intervenção educativa. Métodos: Estudo metodológico realizado mediante a avaliação da Escala de Empoderamento Juvenil pela Educação em Saúde (EJEduS) pelos critérios de relevância, clareza e pertinência, por especialistas na temática como também por adolescentes escolares e de uma comunidade quilombola. A análise deu-se pelo Índice e pelo Coeficiente de Validade de Conteúdo, além do cálculo de Gwet AC2, para verificar a concordância inter e intraespecialistas. Resultados: Dos 50 itens iniciais da escala, observou-se a necessidade de reformulação de 18 deles e a exclusão de 11 após discussão de consenso com os adolescentes. A concordância intraespecialistas se mostrou quase perfeita para os três critérios: relevância (Gwet: 0,894; IC95% 0,825-0,919), clareza (Gwet: 0,848; IC95% 0,816-0,879) e pertinência (Gwet: 0,896; IC95% 0,870-0,923). Na análise de concordância intra-adolescentes, observou concordância quase perfeita (Gwet: 0,96; IC95% 0,917-1), e com taxas de Índice e Coeficiente de Validade de Conteúdo aceitáveis de concordância, ambos com 0,91. Conclusão: A escala apresentou Índices de Validade de Conteúdo e aparência satisfatórios para aferir o empoderamento juvenil pela educação em saúde.
Objetivo: Validar el contenido y la apariencia de la Escala de Empoderamiento Juvenil por la Educación para la Salud (EJEduS) después de una intervención educativa. Métodos: Estudio metodológico realizado mediante la evaluación de la Escala de Empoderamiento Juvenil por la Educación para la Salud (EJEduS), según criterios de relevancia, claridad y pertinencia, tanto por especialistas del tema, como también por adolescentes escolares y de una comunidad quilombola. El análisis se realizó a través del Índice y del Coeficiente de Validez de Contenido, además del cálculo de Gwet AC2, para verificar la concordancia inter e intraespecialistas. Resultados: De los 50 ítems iniciales de la escala, se observó la necesidad de reformular 18 de ellos y de excluir 11 luego de una discusión de consenso entre los adolescentes. La concordancia intraespecialistas demostró ser casi perfecta en los tres criterios: relevancia (Gwet: 0,894; IC95 % 0,825-0,919), claridad (Gwet: 0,848; IC95 % 0,816-0,879) y pertinencia (Gwet: 0,896; IC95 % 0,870-0,923). En el análisis de concordancia intraadolescentes, se observó concordancia casi perfecta (Gwet: 0,96; IC95 % 0,917-1) y con valores aceptables de concordancia del Índice y Coeficiente de Validez de Contenido, ambos 0,91. Conclusión: La escala presentó Índices de Validez de Contenido y apariencia satisfactorios para determinar el empoderamiento juvenil por la educación para la salud.
TypeArticle
URIhttps://hdl.handle.net/1822/87089
DOI10.37689/acta-ape/2023AO0152332
ISSN0103-2100
Publisher versionhttp://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2023AO0152332
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:ESE-CIE - Artigos em Revistas Internacionais / Papers in International Journals

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