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https://hdl.handle.net/1822/80121
Title: | Evaluating the impact of traffic sampling in network analysis |
Author(s): | Mendes, João Emanuel da Silva |
Advisor(s): | Lima, Solange Silva, João Marco Cardoso |
Keywords: | Sampling Quality of service Long-range dependence Análise seletiva Qualidade de serviço |
Issue date: | 8-Apr-2022 |
Abstract(s): | The sampling of network traffic is a very effective method in order to comprehend the
behaviour and flow of a network, essential to build network management tools to control
Service Level Agreements (SLAs), Quality of Service (QoS), traffic engineering, and the
planning of both the capacity and the safety of the network.
With the exponential rise of the amount traffic caused by the number of devices connected
to the Internet growing, it gets increasingly harder and more expensive to understand the
behaviour of a network through the analysis of the total volume of traffic. The use of
sampling techniques, or selective analysis, which consists in the election of small number of
packets in order to estimate the expected behaviour of a network, then becomes essential.
Even though these techniques drastically reduce the amount of data to be analyzed, the fact
that the sampling analysis tasks have to be performed in the network equipment can cause a
significant impact in the performance of these equipment devices, and a reduction in the
accuracy of the estimation of network state.
In this dissertation project, an evaluation of the impact of selective analysis of network
traffic will be explored, at a level of performance in estimating network state, and statistical
properties such as self-similarity and Long-Range Dependence (LRD) that exist in original
network traffic, allowing a better understanding of the behaviour of sampled network traffic. A análise seletiva do tráfego de rede é um método muito eficaz para a compreensão do comportamento e fluxo de uma rede, sendo essencial para apoiar ferramentas de gestão de tarefas tais como o cumprimento de contratos de serviço (Service Level Agreements - SLAs), o controlo da Qualidade de Serviço (QoS), a engenharia de tráfego, o planeamento de capacidade e a segurança das redes. Neste sentido, e face ao exponencial aumento da quantidade de tráfego presente causado pelo número de dispositivos com ligação à rede ser cada vez maior, torna-se cada vez mais complicado e dispendioso o entendimento do comportamento de uma rede através da análise do volume total de tráfego. A utilização de técnicas de amostragem, ou análise seletiva, que consiste na eleição de um pequeno conjunto de pacotes de forma a tentar estimar, ou calcular, o comportamento expectável de uma rede, torna-se assim essencial. Apesar de estas técnicas reduzirem bastante o volume de dados a ser analisado, o facto de as tarefas de análise seletiva terem de ser efetuadas nos equipamentos de rede pode criar um impacto significativo no desempenho dos mesmos e uma redução de acurácia na estimação do estado da rede. Nesta dissertação de mestrado será então feita uma avaliação do impacto da análise seletiva do tráfego de rede, a nível do desempenho na estimativa do estado da rede e a nível das propriedades estatísticas tais como a Long-Range Dependence (LRD) existente no tráfego original, permitindo assim entender melhor o comportamento do tráfego de rede seletivo. |
Type: | Master thesis |
Description: | Dissertação de mestrado integrado em Informatics Engineering |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/80121 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado DI - Dissertações de Mestrado |
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