Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/79026
Title: | Representações da História de África no sistema educativo em Angola |
Other titles: | Social representations of African History in the Angola education system |
Author(s): | Cupata, Jacob Lussento |
Advisor(s): | Cabecinhas, Rosa Macedo, Isabel Moreira |
Keywords: | História de África Identidade cultura Memória social Representações sociais Sistema educativo angolano. History of Africa Cultural identity Social memory Social representations Angolan educational system. |
Issue date: | 25-Jul-2022 |
Abstract(s): | As representações sociais da História de África têm sido marcadas por inúmeras ambiguidades e
contradições decorrentes do percurso histórico que o continente viveu, fruto de dinâmicas internas e
externas, nomeadamente com a intensificação da “presença europeia”, a partir do século XV. O tráfico
de escravos, a ocupação colonial e a colonização influenciaram directamente a organização político administrativa, cultural e sócio-económica do continente, com repercussões nas identidades culturais
africanas. Esta situação veio a alterar-se com as lutas de libertação e a proclamação das
independências, o que provocou novas dinâmicas nas sociedades africanas.
No período colonial África foi imaginada pelos europeus como um continente sem História e o sistema
educativo visava moldar os africanos aos valores europeus. No pós-independência verificou-se uma
intensificação das correntes de exaltação do contributo da África na História da Humanidade e o seu
enquadramento progressivo no sistema educativo, de acordo as ideologias políticas assumidas nesse
período histórico.
Esta dissertação enquadra-se nos Estudos Culturais e procura compreender as intercepções entre as
estruturas sociais e as práticas culturais, através de uma abordagem interdisciplinar. Nesta dissertação
analisámos as representações da História de África no I ciclo do ensino secundário em Angola, mais
precisamente na província do Cuanza Sul. Através da análise de documentos (programas de ensino e
manuais de História), entrevistas (a professores, autores de manuais e um técnico do INIDE) e
inquéritos aos alunos, procurámos perceber as representações sociais sobre a História de África
expressas na disciplina de História, bem como aquelas construídas pelos alunos que frequentaram o
ciclo de estudos. Os resultados da análise revelam uma certa ambiguidade nas representações sociais
da História da África. O cruzamento dos dados ressalta o tráfico de escravos, a abolição da
escravatura, a conferência de Berlim, a colonização e a descolonização, destacando-se as narrativas
que desafiam o eurocentrismo, nomeadamente no que concerne às representações sobre as
personalidades políticas africanas, ligadas essencialmente ao movimento de libertação nacional. Os
resultados indicam ainda um claro predomínio de figuras históricas masculinas, quer nos manuais quer
nas evocações dos estudantes. The social representations of the History of Africa have been marked by numerous ambiguities and contradictions arising from the historical course the continent has followed, resulting from internal and external dynamics, namely with the intensification of the "European presence" from the 15th century onwards. The slave trade, colonial occupation, and colonisation directly influenced the continent's political-administrative, cultural and socio-economic organisation, with repercussions on African cultural identities. This situation changed with the liberation struggles and the proclamation of independence, which caused new dynamics in African societies. During the colonial period, Europeans imagined Africa to be a continent without history and the education system aimed to mould Africans to European values. In the post-independence period, there was an intensification of the exaltation of Africa's contribution to World History and its progressive framing in the education system, according to the political ideologies assumed in that historical period. In this dissertation, we analysed the representations of the History of Africa in the 1st cycle of secondary education in Angola, more precisely in the province of Cuanza Sul. This work is framed within Cultural Studies and seeks to understand the interceptions between social structures and cultural practices through an interdisciplinary approach. Through the analysis of documents (syllabus and history textbooks), interviews (with teachers, textbook authors and an INIDE technician) and student surveys, we tried to understand the social representations of the History of Africa expressed in the History discipline, as well as those constructed by the students who attended the 1st cycle of secondary education. The findings reveal a certain ambiguity in the social representations of the History of Africa. The crossing of the data points out the slave trade, the abolition of slavery, the Berlin conference, colonisation and decolonisation. Narratives that challenge Eurocentrism are highlighted, namely regarding the representations of African political personalities, essentially linked to the national liberation movement. The results also indicate a clear predominance of male historical figures, both in the textbooks and students' evocations. |
Type: | Doctoral thesis |
Description: | Tese de doutoramento em Estudos Culturais |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/79026 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | CECS - Teses de doutoramento / PhD theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Jacob Lussento Cupata.pdf | Tese de doutoramento | 4,34 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License