Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1822/74610

TitleIoT driven technology: V2V Delay tolerant data distribution product analysis for a connected vehicle startup
Other titlesTecnologia derivada da Internet das Coisas (IoT): análise de produto da disseminação de dados para comunicação Veículo-para-Veículo (V2V) tolerante a atrasos para uma startup de veículos conectados
Author(s)Martins, Mariana Sampaio Osório Costa
Advisor(s)Sampaio, Paulo
KeywordsContent distribution
Delay tolerant
Internet of things
Over the air
Vehicle-to-vehicle
Através do ar
Internet das coisas
Veículo-para-veículo
Tolerante a atrasos
Issue date2020
Abstract(s)Internet of Things (IoT) is a connected network of devices that communicate seamlessly with each other, with the ability to share data without requiring human interaction. IoT applied in vehicles is the basis for the development of smart cities and a future where vehicles are constantly connected and communicating with each other via V2V, either via Wi-Fi, DSRC, broadband cellular networks (that include 5G) and CV2X. So, mobility is reshaping towards a Mobility as a Service (MaaS) business, soon expected to be fully CASE (Connected, Autonomous, Shared, and Electrical) increasing its safety and passengers’ quality of experience since fewer tasks are expected from the driver. Veniam, an 8-year old tech startup, emerges as the creator of the “Internet of Moving Things” levering the available Wi-Fi networks in vehicular communication, allowing cost-effective results for the increasing data needs. Albeit the industry has no clear path on how the vehicles will communicate, currently it is highly dependent on costly cellular solutions (3G/4G). This dissertation focuses on analysing one of Veniam’s technological products: V2V Delay Tolerant for non-safety applications. As the current market focuses on high-priority safety applications using mainly cell communications, Veniam possesses a temporary competitive advantage, since there is not yet a lot of research done in the field. Hence, an extensive product analysis is made. For the theoretical part, together with the literature review on most recent technologies for the vehicle communication system and connectivity, a critical market analysis is performed related to the automotive landscape, vehicle connectivity data needs, data costs and where Veniam positions itself among the competitors, understanding the current trends, needs, and requirements both for the Original Equipment Manufacturers (OEMs) and end-customers. For the practical part, a vehicular simulation using Julia (.jl) is carried to understand the impact of the file size, chunking and seeding strategies on the behavior of the V2V Offload (%) and adaptability to the product, where the experiments were carried both for file fragmentation and replication. To compile the insights from the theoretical and practical aspects, the results are showcased in a data visualisation PowerBI dashboard. The retrieved results were used to test if there is an actual market fit for the Veniam’s V2V solution, where the conclusions are encouraging since it was proved that the technology is capable of fulfilling delay-tolerant use cases. Overall, the thesis states that for V2V Delay Tolerant applications, the Wi-Fi leveraging of underused capacity in the product highly satisfies the stakeholders’ needs, both efficiency and costly wise, being advised to Veniam constant research around this ingenious topic to maintain a sustained competitive advantage.
A Internet das Coisas (IoT) é uma rede conectada de dispositivos que comunicam entre si, com a capacidade de constantemente partilhar dados sem necessitar de intervenção humana. A IoT aplicada aos veículos é a base para a criação das cidades inteligentes e de um futuro onde os veículos estão constantemente conectados e a comunicar entre si através da comunicação Veículo-para-Veículo (V2V), através de Wi-Fi, DSRC, rede celular (que inclui 5G) ou C-V2X. Portanto, a mobilidade está a ser redesenhada para um negócio de mobilidade como serviço (MaaS), que é expectavel em breve ser totalmente conectada, autónoma, partilhada e elétrica, aumentando a segurança e a qualidade de experiência dos passangeiros, uma vez que cada vez menos será necessário o contributo do motorista. A Veniam emerge como criadora da “Internet das Coisas que se Movem”, utilizando Wi-Fi na comunicação veicular, resultando numa solução económica para as necessidades crescentes de consumo de dados. Apesar da indústria ainda não saber claramente qual o caminho a seguir na comunicação veicular, atualmente é altamente dependente em soluções dispendiosas de rede celular. Assim, esta dissertação tem como foco a análise de produto do Vehicle-to-Vehicle (V2V) tolerante ao atraso, sem finalidade para segurança veicular. Teoricamente, foi realizada uma revisão de literatura e crítica análise de mercado relacionada com o contexto atual, as necessidades de dados para a conectividade entre os veículos, os custos e como a Veniam se posiciona em relação à sua competição, de forma a caracterizar os requisitos atuais, tanto para os fabricantes de equipamentos originais (OEMs) como para os clientes finais; Na prática, foi realizada uma simulação de redes de veículos utilizando o Julia (.jl) para entender o impacto das estratégias de fragmentação, disseminação e tamanho do ficheiro no comportamento da disseminação por V2V (%) e adaptabilidade ao produto. De forma a resumir os resultados teóricos e práticos, os dados encontram-se compilados numa dashboard de visualização de dados, realizada em PowerBI. Os resultados foram usados para testar se existe uma utilização real do mercado para a solução V2V da Veniam, onde foi concluído que a tecnologia é capaz de satisfazer cenários onde as aplicações são tolerantes a atrasos. No geral, a dissertação afirma que, para aplicações V2V tolerantes ao atraso, o produto da Veniam satisfaz as necessidades dos consumidores, tanto em termos de eficiência como de custo, sendo aconselhada uma pesquisa constante, de forma a manter uma vantagem competitiva sustentada.
TypeMaster thesis
DescriptionDissertação de mestrado integrado em Engenharia e Gestão Industrial
URIhttps://hdl.handle.net/1822/74610
AccessOpen access
Appears in Collections:BUM - Dissertações de Mestrado
DPS - Dissertações de Mestrado

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