Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1822/48579

TitleOmbudsmen e observatórios de média: proximidades e diversidades
Other titlesOmbudsmen and media observatories: proximities and diversities
Author(s)Paulino, Fernando
Oliveira, Madalena
Faira, Jairo
KeywordsOmbudsman
Observatório
Ética
Média
Regulação
Observatory
Ombudsman
Ethics
Media
Regulation
Issue date2017
PublisherUniversidade de Santiago de Compostela (USC)
JournalRevista Internacional Comunicación y Desarrollo
Abstract(s)Uma das principais funções dos ombudsmen de média é a mediação entre o público e os profissionais dos veículos de comunicação. Há, no entanto, neste cargo uma expectativa de observação e análise das atividades e dos conteúdos difundidos que o aproxima da missão que tradicionalmente tem sido atribuída aos observatórios. Atuando como agentes de monitorização, em maior ou menor grau, os ombudsmen acompanham de forma mais ou menos sistemática a produção dos média que representam, sendo, portanto, dentro de cada órgão de comunicação social, “observadores” com sentido crítico. Tomando por referência as experiências dos Provedores do Ouvinte e do Telespectador em Portugal, da Ouvidoria da EBC no Brasil e da Defensoría del Público na Argentina, este trabalho visa discutir as proximidades entre estes cargos e os observatórios de média, na convicção de que ambos se orientam para examinar processos e práticas de comunicação e informação.
One of the main functions of media ombudsmen is the mediation between the public and media professionals. Here is, however, in this position an expectation of observation and analysis of activities and disseminated content that brings it closer to the mission that has traditionally been attributed to observatories. Acting as monitoring agents, ombudsmen more or less systematically follow the production of the media they represent, and therefore, within each company, they are “observers” with critical sense. Taking as a reference the experiences of the Listener and Viewer Ombudsmen in Portugal, the EBC Ombudsman's Office in Brazil and the Public Defender's Office in Argentina, this paper aims to discuss the proximity between these positions and the media observatories, assuming that both are oriented to examine communication and information processes and practices.
TypeArticle
URIhttps://hdl.handle.net/1822/48579
DOI10.15304/ricd.2.6.3944
ISSN2386-3730
e-ISSN2386-3730
Publisher versionhttp://www.usc.es/revistas/index.php/ricd/article/view/3944
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CECS - Artigos em revistas internacionais / Articles in international journals

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