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TítuloDid you do your homework? Teacher’ perspectives of homework follow-up practices
Outro(s) título(s)Realizaste o trabalho de casa? Perspetivas do professor sobre práticas de monitorização do trabalho de casa
Autor(es)Nunes, Ana Rita Silva
Orientador(es)Rosário, Pedro
Palavras-chaveHomework follow-up
Teachers’ perspectives
Focus group
Perceived constraints
Práticas de follow-up do trabalho de casa
Perspetiva dos professores
Grupos de discussão
Constrangimentos percebidos
Data2015
Resumo(s)The teachers’ homework practices, namely the strategies used to monitor students’ homework assignments, impacts on students’ homework behaviors and academic achievement. However, the homework follow-up practices were not yet extensively examined. This paper explored middle school teachers’ perspectives of homework follow-up practices and the purposes underpinning their choices. The data collected from six focus groups with 47 mathematics’ middle school teachers (10 men) were analyzed using thematic analysis. Findings revealed that teachers monitor their students’ homework using different practices solely or combined (e.g., controlling homework completion, correcting homework on the board, monitoring homework process). The purposes (e.g., promoting school engagement, addressing students’ academic difficulties) underpinning teachers’ choices for the usage of the homework followup practices were also identified and discussed. In addition results indicated the use of some homework follow-up practices are linked to specific purposes. Furthermore, teachers shared common constraints limiting the usage of their homework follow-up practices (e.g., class size, maladaptive students’ homework behaviors). The recommendations and ideas discussed in this study may facilitate the development of effective homework follow-up practices. This study also addresses new avenues for future research.
As práticas de follow-up do trabalho de casa utilizadas pelos professores em sala de aula influenciam os comportamentos dos alunos durante a realização desta tarefa e o seu rendimento académico. Contudo, estas práticas têm sido pouco estudadas na literatura. Este estudo explora a perspetiva dos professores de matemática do 3.º Ciclo do Ensino Básico sobre as práticas de follow-up do trabalho de casa e os propósitos que norteiam a sua implementação. Os dados foram recolhidos através de seis grupos de discussão constituídos, no total, por 47 professores. Procedeu-se à análise temática para analisar os dados. Os resultados sugerem que os professores monitorizam o trabalho de casa através de práticas isoladas ou combinadas (e.g., controlo do completamento, correção do trabalho de casa no quadro), estando guiados por diferentes propósitos (e.g., promover school engagement). Além disso, os resultados demonstram que a utilização de algumas práticas está relacionada com propósitos específicos. No discurso dos professores emergiram alguns constrangimentos que limitam a implementação destas práticas. Implicações para a prática e para a investigação são apresentadas e discutidas.
TipoDissertação de mestrado
DescriçãoDissertação de mestrado integrado em Psicologia
URIhttps://hdl.handle.net/1822/37542
AcessoAcesso restrito UMinho
Aparece nas coleções:BUM - Dissertações de Mestrado

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