Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1822/85258

TitleO debate da identidade nacional desde a revolução de abril até ao presente, através do cinema português
Other titlesThe debate on national identity from the April revolution of 1974 until the present, through Portuguese cinema
Author(s)Silva, Tiago Jorge Campos Vieira Carvalho da
Advisor(s)Martins, Moisés de Lemos
Araújo, Nelson
KeywordsCinema português
Contemporaneidade
Cultura
Discursos
Identidade nacional
Contemporaneity
Culture
Discourses
National identity
Portuguese cinema
Issue date21-Jun-2023
Abstract(s)A presente investigação propõe interrogar o lugar do cinema português no debate da identidade nacional desde a revolução de abril de 1974 até ao presente (delimitado no ano de 2020), não só a partir da análise das representações culturais veiculadas pelos filmes, mas também problematizando o próprio estatuto do cinema enquanto meio que se vai reposicionando num contexto de urgências múltiplas. Interessa-nos, por isso, explorar os discursos do cinema português após a revolução de abril no quadro das discussões teórico-conceptuais sobre a identidade nacional, e, concomitantemente, no quadro específico do pensamento português. Os processos de revisitação da identidade nacional desencadeados pela revolução de abril, ao encontrarem-se expressos no cinema português, permitem-nos desvendar um imaginário em contínua situação de instabilidade, que reflete a imagem de um país em conflito com o seu passado e, por consequência, com o seu presente. Entre a memória do passado colonial e ditatorial, o sonho europeu da modernização, configurado pela adesão à Comunidade Económica Europeia (1986) e outras crises e desafios subsequentes, o cinema português vem projetando um imaginário em convalescença. Assim, esta investigação propõe-se explorar o papel do cinema português enquanto pertinente e profícuo instrumento de análise dos discursos da identidade no âmbito dessas ruturas. Neste trabalho, evocamos a discussão teórica sobre a nação, os nacionalismos e a identidade nacional, redimensionando este debate à luz da desconstrução conceptual da contemporaneidade; debruçamo-nos sobre o lugar da identidade nacional portuguesa no pensamento cultural e filosófico nacional, incidindo no debate da identidade nacional à luz da problematização da relação entre a cultura e o imaginário; subsequentemente, incidimos no papel do cinema neste debate, estabelecendo a centralidade dos estudos fílmicos na nossa investigação; e, por fim, elaboramos um (re)mapeamento do cinema português, interrogando o seu papel na consolidação e desconstrução de discursos sobre o imaginário ao longo do século XX e primeiras duas décadas do século XXI; no final, procedemos à análise das várias obras cinematográficas selecionadas no âmbito da nossa investigação.
The present research proposes to question the role of Portuguese cinema in the debate on national identity from the April Revolution of 1974 until the present (delimited in the year 2020). It analyses the cultural representations conveyed by the films and problematises the status of cinema as a medium being repositioned in a context of multiple urgencies. Therefore, we are interested in exploring the discourses of Portuguese cinema after the April Revolution within the framework of theoretical and conceptual discussions on national identity and, concomitantly, within the specific framework of Portuguese thought. This research is anchored in an interdisciplinary approach. However, it is oriented towards prioritising filmic studies, namely in the final section, in which the cinematographic discourses are analysed in the light of the proposed problematic. The processes of revisiting national identity triggered by the April Revolution, as expressed in Portuguese cinema, allow us to unveil an imaginary in a continuous situation of instability, which reflects the image of a country in conflict with its past and, consequently, with its present. Between the memory of the colonial and dictatorial past, the European dream of modernisation, shaped by membership of the European Economic Community (1986) and other subsequent crises and challenges, Portuguese cinema has been projecting an imaginary of convalescence. Thus, this research aims to explore the role of Portuguese cinema as a pertinent and fruitful instrument for analysing identity discourses within the scope of these ruptures. We evoke the theoretical discussion on the nation, nationalism and national identity, redimensioning this debate in the light of the conceptual deconstruction of contemporaneity. We also focus on the place of Portuguese national identity in national cultural and philosophical thought, focusing on the national identity debate in light of the problematisation of the relationship between culture and the imaginary; subsequently, we highlight the role of cinema in this debate, establishing the centrality of film studies in our research; finally, we elaborate a (re)mapping of Portuguese cinema, questioning its role in the consolidation and deconstruction of discourses on the imaginary throughout the 20th century and the first two decades of the 21st century; and ultimately, we proceed to analyse several cinematographic works selected in the scope of our research.
TypeDoctoral thesis
DescriptionTese de doutoramento em Ciências da Comunicação
URIhttps://hdl.handle.net/1822/85258
AccessOpen access
Appears in Collections:BUM - Teses de Doutoramento
CECS - Teses de doutoramento / PhD theses

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