Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/82112
Title: | Continuous monitoring of door-to-door postal service |
Author(s): | Costa, Carlos Daniel Martins da |
Advisor(s): | Henriques, Pedro Rangel Rodrigues, Nuno Miguel Feixa |
Keywords: | Logistics E-commerce System integration Live tracking Blockchain Logística Integração de sistemas Localização em tempo real |
Issue date: | 8-Mar-2021 |
Abstract(s): | Logistics services, including express mail delivery areas, have been growing significantly
by the increase in the volume of e-commerce activity worldwide. It is expected that the
rise in the level of digital competencies of companies and citizens will not only promote
considerable growth in this sector over the next few years, but also demand higher levels of
efficiency, quality, and modernization of digital platforms for interaction with customers.
In terms of continuous monitoring, new technologies offer potential, namely the use of
GPS devices to collating coordinates. With system integration, the collected coordinates can
be temporarily saved and then sent to a remote server.
Door-to-door service requires exact locations, so there are certain technologies, which
allow us to collect that information accurately without the minimum margin of error. In the
context of door-to-door distribution, most companies have simple technology that provides
a piece of insufficient information regarding the status of their order, they only present
information that the postal service may be delivered, refused, or the addressee may not be
found.
Regarding door-to-door distribution, technologies can be implemented to improve the
current industry solutions, providing more detailed information about the order status.
Thus, a solution was developed based on international standards, that allow live tracking
application ensuring also data security through blockchain technologies. Os serviços de logística, onde se inserem as áreas de entrega expresso de correspondência postal, tem vindo a crescer significativamente, muito impulsionados pelo aumento do volume da atividade e-commerce em todo o mundo. Perspetiva-se que o aumento do nível de competências digitais das empresas e cidadãos venha não só a promover um forte crescimento deste setor nos próximos anos, como também a exigir níveis mais elevados de eficiência, qualidade, e modernização das plataformas digitais de interação com os clientes. No que se enquadra a uma monitorização contínua, as novas tecnologias oferecem potencialidades nomeadamente o uso de dispositivos GPS, para o efeito de recolha de coordenadas. Com a integração de sistemas, as coordenadas recolhidas podem ser guardadas temporariamente e de seguida enviadas para um servidor remoto. Como se pretende um serviço de porta-a-porta a localização atual deve de ser exata, por isso existem determinadas tecnologias, que nos permitem recolher essa informação de maneira precisa sem que haja uma mínima margem de erro. No que concerne à distribuição porta a porta atualmente a informação apresentada ao utilizador proporciona apenas simples mensagens acerca do estado atual tais como: Entregue, recusado, ou destinatário não encontrado. De acordo com a distribuição porta-a-porta, tecnologias podem ser implementadas de modo a melhorar as soluções da indústria, providenciando informação mais detalhada acerca do estado da encomenda. Assim, foi desenvolvida uma solução baseada em standards internacionais, que permitem um rastreamento em tempo real assegurando também a segurança dos dados através da tecnologia blockchain. |
Type: | Master thesis |
Description: | Dissertação de mestrado em Engenharia Informática |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/82112 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado DI - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Carlos Daniel Martins da Costa.pdf | 4,12 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License