Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/81327
Title: | Aplicação de técnicas de gamificação em sistemas educacionais |
Author(s): | Cunha, Miguel Afonso Machado da |
Advisor(s): | Belo, Orlando |
Keywords: | Gamificação Plataformas educacionais Sistemas de avaliação de conhecimento Técnicas Mecânicas e dinâmicas de jogo Aprendizagem Motivação Gamification Educational platforms Knowledge assessment systems Techniques Mechanics and game dynamics Learning Motivation |
Issue date: | 2021 |
Abstract(s): | Em contexto educativo e numa sociedade em permanente mudança, há uma necessidade premente de adaptar
as metodologias pedagógicas, no sentido de adequar os processos de ensino e de aprendizagem às características
dos alunos, implementando diferentes abordagens, que permitam captar a evolução do aluno e incrementar
a sua atenção, motivação e empenho nas matérias a estudar, como forma de promover o sucesso da aprendizagem.
Durante os últimos anos várias iniciativas de investigação e de aplicação têm sido desenvolvidas com o
objetivo de integrar técnicas e modelos de Gamificação no domínio dos sistemas de ensino e de aprendizagem,
com vista ao desenvolvimento da motivação e desenvolvimento dos alunos nas mais variadas áreas do conhecimento.
Nesta dissertação demonstramos a aplicação de técnicas de Gamificação em sistemas educacionais,
através da incorporação de elementos de jogos nas suas várias vertentes, convencidos que estas permitem contribuir
positivamente para o desenvolvimento dos processos de aprendizagem e, em particular, para o aumento
da concentração e interesse dos alunos nesses sistemas. Para esse fim, utilizámos um sistema específico de
avaliação de conhecimento, com o objetivo de combater a diminuição da motivação e potenciar o uso e a exploração
desse sistema. Tendo isso presente, começamos por analisar os benefícios que a Gamificação pode
ter em contextos educativos, analisando aspetos que permitam aumentar a motivação dos alunos, melhorar o
seu processo de aquisição de conhecimento e, consequentemente, o seu sucesso académico. Posteriormente,
concebemos um modelo de gamificação específico e fizemos a sua implementação no sistema de avaliação
referido recorrendo a linguagens como a Python, a JavaScript e a HTML, entre outras. In an educational context and in a constant change society, there is an urgent need to adapt the pedagogical methodologies, in order to adjust the teaching and learning processes to the students’ characteristics, implementing different approaches, which allow to capture the student’s evolution and increase their attention, motivation and commitment to the subjects to be studied, as a way to promote learning success. During the last years, several research and application initiatives have been developed with the aim of integrating Gamification techniques and models in the domain of teaching and learning systems, with a view to developing students’ motivation and development in the most varied knowledge areas. In this dissertation, we demonstrate the application of Gamification techniques in educational systems, through the incorporation of game elements in its various aspects, convinced that these allow a positive contribution to the development of learning processes and, in particular, the increasing of concentration and students interest in these systems. To that end, we used a specific knowledge assessment system, with the aim of combating the decrease in motivation and enhancing the use and exploitation of that system. Bearing this in mind, we began by analysing the benefits that Gamification can have in educational contexts, evaluating aspects that allow to increase student’s motivation, improve their knowledge acquisition process and, consequently, their academic success. Subsequently, we designed a specific gamification model and implemented it in the referred evaluation system, using languages such as Python, JavaScript and HTML, among others. |
Type: | Master thesis |
Description: | Dissertação de mestrado integrado em Engenharia Informática |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/81327 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado DI - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Miguel-Afonso-Machado-da-Cunha-provas-dissertação-final.pdf | 2,82 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License