Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/80272
Title: | Kiko, a lesson planner system to enhance classes |
Author(s): | Cruz, Tiago Miguel Alves |
Advisor(s): | Henriques, Pedro Rangel Araújo, Cristiana |
Keywords: | Lesson Plans Teacher support tools Technology-enhanced learning Pedagogical tools integration Domain-specific languages Planos de Aula Ferramentas de suporte ao Professor Aprendizagem assistida por tecnologias Integração de ferramentas pedagógicas Linguagens de domínio específico |
Issue date: | 9-Jan-2020 |
Abstract(s): | This document presents and discusses the outcomes of a project in the area of Pedagogical
tools to support teaching. This project is part of the work in the second year of the Master
degree in Software Engineering and was accomplished at Universidade do Minho in Braga,
Portugal. The main outcome of this Master project is an application that allows a teacher to
plan his classes by describing in a text file the topics and subtopics of the school program
that he has to teach in a lesson, linking to each concept the multimedia support materials
and questions that he intends to do (orally, on paper, or on the computer). This application
is based on a domain specific language (DSL) specially tailored to described easily lesson
plans no matter the course or the teaching topic. The application contains all user-entered
lesson plans, which are automatically processed to create a classroom presentation for each
subject, supporting and guiding a given class. Whenever intended by the user, the appli cation also processes all external resources, introducing hyperlinks to them in the various
fields of the lesson plan. The application is publicly available at the Language-Processing
Research group server. Este documento apresenta e discute os resultados de um projeto na área de ferramentas pedagógicas para apoiar o ensino. Este projeto faz parte do trabalho do segundo ano do Mestrado em Engenharia de Software e foi realizado na Universidade do Minho em Braga, Portugal. O principal resultado deste projeto de Mestrado é uma aplicação o que permite ao professor planear as suas aulas descrevendo num ficheiro de texto os tópicos e subtópicos do programa escolar que ele deve ensinar numa aula, interligando a cada conceito os materiais de suporte multimédia e perguntas que ele pretende fazer (oralmente, no papel ou no computador). Esta aplicação é baseada numa linguagem específica de domíınio (DSL), especialmente adaptada para descrever facilmente planos de aula, independentemente do curso ou do tópico de ensino. A aplicação contém em todos os planos de aula inseridos pelo utilizador, que são processados automaticamente para criar uma apresentação na sala de aula para cada disciplina, dando suporte e servindo de guião para uma determinada aula. Sempre que pretendido pelo utilizador, a aplicação também processa todos os recursos externos, introduzindo links para eles nos vários campos do plano de aula. A aplicação está disponível publicamente no servidor do grupo de Pesquisa de Processamento de Linguagens. |
Type: | Master thesis |
Description: | Dissertação de mestrado em Computer Science |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/80272 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado DI - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tiago Miguel Alves Cruz.pdf | Dissertação de mestrado | 2,66 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License