Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/79817
Title: | Adequacy analysis of learning resources in adult education |
Author(s): | Barbosa, Diana Ribeiro |
Advisor(s): | Henriques, Pedro Rangel Araújo, Cristiana Esteves |
Keywords: | Computational thinking Learning resources Ontology Adult learning Gamebased learning OntoDL Prolog Pensamento computacional Recursos educativos Ontologias Ensino de adultos Ensino baseado em jogos |
Issue date: | 27-Oct-2021 |
Abstract(s): | The present document identifies and details the research and development held under the scope
of a MSc Thesis pertaining to the scientific area of pedagogic tools for teaching support, ontolo gies and learning resources. This masters thesis in Informatics Engineering was developed in the
University of Minho, Braga.
The purpose of the project is to study the learning process of adults and how it connects to Learn ing Resources (LRs) in order to understand if a learning resource used to teach Computational
Thinking (CT) to children, is suitable for adult learners. This approach ought to take into account
adult learning theory to set its requirements, as well as CT principles and learning resources
classification.
To this end, an approach to the Adequacy of Learning Resources in Adult Education was created
which comprises the ontology OntoAL that describes in detail the domain of Adult Learning
(AL) including the theory of AL and a classification of both the adult learner and the learning
resources. This ontology was developed in OntoDL and Prolog. In addition, we analyze the
experiment conducted as part of the validation of this approach and the OntoAL ontology.
Therefore, in this document, it is presented the state of the art pertaining to this field, exploring
the concepts of learning resources, computational thinking, ontologies and adult learning and
education. Furthermore, it is rendered an introduction of the subject and the project, detailing
the context of the problem, the objectives to be accomplished and the research hypothesis of
said thesis. Next, it is presented the state of the art regarding Computational Thinking, Adult
Learning and Education, Ontologies and Learning Resources. Thereafter, it is put forward the
work proposal. Then it is introduced the OntoAL ontology in both OntoDL and Prolog (detailing
the process of its development and the choices made), the questionnaires that were created as
well as the analysis of the responses that we obtained. Lastly, there are listed the conclusions and
the future work. O presente documento identifica e detalha a investigação e desenvolvimento realizados no âmbito de uma tese de mestrado relativa à área científica de ferramentas pedagógicas de apoio ao ensino, ontologias e recursos educativos. Esta tese de mestrado em Engenharia Informática foi desenvolvida na Universidade do Minho, Braga. O objectivo do projecto é estudar o processo de aprendizagem dos adultos e como este se relaciona com os Recursos Educativos (RE), de modo a compreender se um recurso educativo utilizado para ensinar Pensamento Computacional (CT) a crianças, é adequado para alunos adultos. Esta abordagem deve ter em conta a teoria de ensino de adultos para estabelecer os seus requisitos, bem como os princípios de CT e a classificação dos recursos educativos. Neste sentido foi criada uma abordagem à Adequação de Recursos Educativos na Educação de Adultos que contém a ontologia OntoAL que descreve em detalhe o domínio do Ensino de Adultos (EA) incluindo a teoria de EA e uma classificação tanto do aluno adulto como dos recursos educativos. Esta ontologia foi desenvolvida em OntoDL e Prolog. Para além disso, analisamos a experiência levada a cabo como parte da validação desta abordagem e da ontologia OntoAL. Por conseguinte, neste documento, é apresentado o estado da arte neste campo, explorando os conceitos de recursos educativos, pensamento computacional, ontologias e educação de adultos. Além disso, é feita uma introdução ao tema e ao projecto, detalhando o contexto do problema, os objectivos a alcançar e a hipótese de investigação da referida tese. A seguir, é apresentado o estado da arte em matéria de Pensamento Computacional, Ensino e Educação de Adultos, Ontologias e recursos educativos. Em seguida, é descrita a proposta de trabalho, a ontologia OntoAL desenvolvida em OntoDL e em Prolog (detalhando o processo do seu desenvolvimento e as escolhas feitas), os questionários que foram criados, e a análise das respostas obtidas. Finalmente, são listadas as conclusões bem como o trabalho futuro. |
Type: | Master thesis |
Description: | Dissertação de mestrado integrado em Informatics Engineering |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/79817 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado DI - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diana Ribeiro Barbosa.pdf | Dissertação de Mestrado | 11,41 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License