Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/78591
Title: | Identidade e diversidade cultural representadas nas práticas pedagógicas dos professores do ensino médio nas escolas públicas em São Luís do Maranhão |
Other titles: | Identity and cultural diversity represented in the pedagogical practices of high school teachers in public schools in São Luís do Maranhão |
Author(s): | Silva, Raimundo Nonato Pereira da |
Advisor(s): | Rabot, Jean-Martin |
Keywords: | Diversidade cultural Ensino médio Escolas públicas Identidade Práticas pedagógicas Cultural diversity High schools Identity Pedagogical practices Public schools |
Issue date: | 10-May-2022 |
Abstract(s): | Nas últimas décadas, uma das tendências que tem acompanhado o debate sobre as
políticas educacionais está relacionada com o reconhecimento das identidades e diversidades que
convergem no espaço escolar e os seus eventuais impactos na aprendizagem e convivência social.
Nesse contexto, é importante estar atento à maneira como preconceitos, estereótipos e hierarquias
sociais historicamente construídas - étnicas, raciais, de género, de classe, entre outras - afetam as
expetativas de aprendizagem e a forma como as ações de discriminação observadas no ensino violam
os direitos das pessoas, sejam elas alunos, professores ou familiares e, consequentemente, a forma
como afetam as possibilidades de construir um ambiente educacional mais inclusivo.
Face a este enquadramento, o estudo tem como objetivo principal caraterizar as conceções dos
professores do ensino médio nas escolas públicas em São Luís do Maranhão, Brasil, acerca da
identidade e diversidade cultural e as suas implicações nas práticas pedagógicas.
Como método de investigação, utilizámos o estudo de caso uma vez que se adequa aos objetivos
desta investigação. Foram empregues diferentes técnicas e instrumentos de recolha de dados,
nomeadamente pesquisa documental, observação participante e entrevistas semiestruturadas.
A população alvo integrou 106 participantes, 53 do Centro de Ensino Benedito Leite e 53 do Centro de
Ensino Liceu Maranhense. Os órgãos de gestão, coordenação, professores e alunos reconhecem a
importância de estimular a aprendizagem voltada para a aceitação da diversidade, construção de
consenso, tolerância, respeito, não discriminação e convivência democrática. Apesar disso, a forma
como é abordada esta temática ainda é considerada insuficiente pela maioria dos alunos. Para garantir
uma educação de qualidade, inclusiva e equitativa, a maioria dos professores usa estratégias
orientadas para o respeito pela diversidade e identidade de cada aluno e contribui para a disseminação
de abordagens interculturais na educação e na sociedade, o que contribuirá para a criação de
sociedades mais humanas e solidárias. No entanto, é necessário ressalvar a importância de os
professores terem mais e melhor formação nesta área. In the last decades, one of the trends that has accompanied the debate on educational policies is related to the recognition of identities and diversities that converge in the school space and their possible impact on learning and social life. In this context, it is important to be aware of the way historically constructed prejudices, stereotypes and social hierarchies - ethnic, racial, gender, class, among others - affect learning expectations and the way in which the actions of discrimination observed in teaching violate people's rights, no matter they are students, teachers or family members and, consequently, affect the possibilities of building a more inclusive educational environment. In this context, the main objective of the study is to characterize the conceptions of high school teachers in public schools in São Luís do Maranhão, Brazil, about identity and cultural diversity and its implications for pedagogical practices. As research method we use the case study as it fits the objectives of this investigation. Different techniques and instruments for data collection were used, namely: documentary research, participant observation and semi-structured interviews. The target population consisted of 106 participants, 53 from Centro de Ensino Benedito Leite and 53 from Centro de Ensino Liceu Maranhense. Management, coordination, teachers and students recognize the importance of stimulating learning at accepting diversity, building consensus, tolerance, respect, non-discrimination and democratic coexistence. Despite this, the way in which this theme is approached is still considered insufficient by most students. To ensure a quality, inclusive and equitable education, most teachers use strategies oriented to respect for the diversity and identity of each student and contribute to the dissemination of intercultural approaches in education and in society, which will contribute to the creation of societies more humane and supportive. However, it is necessary to emphasize the importance of teachers having more and better training in this area. |
Type: | Doctoral thesis |
Description: | Tese de doutoramento em Estudos Culturais |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/78591 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | CECS - Teses de doutoramento / PhD theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Raimundo Nonato Pereira da Silva.pdf | Tese de doutoramento | 3,76 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License