Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/77262
Title: | A curadoria (expandida) como processo de comunicação da arte contemporânea |
Other titles: | (Expanded) curatorship as a process of communication of art |
Author(s): | Pereira, Helena Alice Mendes |
Advisor(s): | Rabot, Jean-Martin Martins, Moisés de Lemos Lemos, Assunção |
Keywords: | Arte Comunicação Contemporâneo Curadoria Sistema da Arte Art Art System Communication Contemporary Curatorship |
Issue date: | 6-Jan-2021 |
Abstract(s): | Considerado o pai da curadoria, Harald Szeemann (1933-2005) escreveu que "para se ser curador
é preciso ter entusiasmo, amor e alguma obsessão." Concordando, interessa contudo enquadrar
e compreender, à luz do atual sistema do mercado de arte contemporânea, qual o papel do
curador e porquê que este se tornou, de forma crescente e exponencial, no seu agente em
destaque. Esta pretende, assim, ser uma reflexão, com incidência teórica e recurso a exemplos
práticos, sobre o exercício da curadoria que se entende como expandida porque vai além do seu
pressuposto inicial: pensar uma exposição, desde a seleção de artistas e obras até ao
enquadramento destes num discurso teórico e num dispositivo de comunicação adequado a uma
galeria, museu ou outro. Entende-se que hoje o curador assume relevo porque congrega três
dimensões essenciais da sua ação: o da atribuição de critérios de validação aos artistas e às suas
criações; o da construção de um discurso, teórico e expográfico, capaz de tornar legível a
incomunicável produção artística contemporânea, ou seja, o de educador e mediador cultural por
excelência; e, ainda, o de produtor propriamente dito, ou seja, coordenador de toda a dimensão
organizacional e logística de uma exposição, acalentando assim valor acrescido concreto à sua
ação. Por outro lado, hoje quando falamos de curadoria, mesmo no campo das artes plásticas e
visuais, a mesma já não diz apenas respeito apenas à exposição, mas inclui a ação curatorial na
triagem e construção de conteúdos para os meios digitais; uma ação mais diversificada que se
associa ao pensamento contemporâneo e que alarga a atividade aos eventos técnico-científicos e
ao campo editorial; e, numa dimensão não totalmente nova mas quase, que é a da importância
do curador para pensar e implementar obras de arte em espaço público. O texto itinera, assim,
entre os referências teóricos e nos casos de estudo da autora, consubstanciados numa prática
profissional ao longo de 13 anos. Considered the father of curatorship, Harald Szeemann (1933-2005) wrote that "to be a curator you must have enthusiasm, love and some obsession." Agreeing, however, it is important to frame and understand, in the light of the current system of the contemporary art market, what the role of the curator is and why it became its featured agent, in an increasing and exponential way. Therefore, this intends to be a reflection, with theoretical focus and use of practical examples, on the exercise of curatorship which is understood as expanded because it goes beyond its initial assumption: thinking about an exhibition, from the selection of artists and artworks to framing these in a theoretical speech and in a communication device suitable for a gallery, museum or other. It is understood that today the curator takes on importance because it brings together three essential dimensions of his action: the attribution of validation criteria to the artists and their creations; the construction of the discourse, theoretical and expographic, capable of making the incommunicable contemporary artistic production readable, that is, the educator and cultural mediator par excellence; and, still, the producer itself, that is, the coordinator of the entire organizational and logistical dimension of an exhibition, thus adding concrete added value to its action. On the other hand, today when we speak of curatorship, even in the field of visual arts, it no longer only concerns the exhibition, but includes curatorial action in sorting and building content for digital media; a more diversified action that is associated with contemporary thought and that extends the activity to technical-scientific events and the editorial field; and, in a dimension not entirely new, but almost, which is the importance of the curator to think and implement artworks in the public space. The text thus travels among the theoretical references and in the author's case studies, embodied in professional practice over 13 years. |
Type: | Doctoral thesis |
Description: | Tese de Doutoramento em Ciências da Comunicação |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/77262 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | CECS - Teses de doutoramento / PhD theses DCC - Teses de doutoramento / PhD theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Helena Mendes Pereira.pdf | Tese de Doutoramento | 5,66 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License