Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/68582
Title: | A plataforma Arduíno no apoio ao desenvolvimento dos projetos interdisciplinares dos cursos profissionais |
Other titles: | The Arduino platform to support the development of interdisciplinary projects for VET courses |
Author(s): | Rocha, Ana Cristina Azevedo |
Advisor(s): | Lencastre, José Alberto |
Keywords: | Arduíno IDE Eletrónica Plataforma Arduíno Projetos Programação Electronics Arduino platform Projects Programming |
Issue date: | 2020 |
Abstract(s): | A Dissertação do Mestrado em Ciências da Educação – Especialização em Tecnologia Educativa,
que apresentamos teve como objetivo compreender as perceções dos professores e dos alunos
sobre a utilização da plataforma Arduíno na construção dos projetos interdisciplinares nos cursos
profissionais. Os cursos profissionais têm a duração de três anos e pressupõem no seu currículo
a realização de projetos de natureza interdisciplinar, perspetivados de molde a integrar os
saberes e competências adquiridas ao longo do curso. Neste estudo focamo-nos nos projetos
referentes à Prova de Aptidão Profissional (PAP) que os alunos realizaram no último ano do
curso Técnico de Gestão de Equipamentos Informáticos. Sendo este um curso prático,
laboratorial, os alunos têm que manusear equipamentos informáticos e eletrónicos para
construir os seus projetos. Tendo em conta estes requisitos passou-se a utilizar na construção
dos projetos a plataforma Arduíno, que é open source e para a sua programação os nossos
alunos usaram o software Arduíno IDE. A opção metodológica que seguimos foi de natureza
qualitativa e interpretativa e com um design de estudo de caso. Para cumprirmos com este
estudo, realizamos uma revisão de literatura que foi dividida em duas partes. Na primeira parte
fizemos um enquadramento do Curso e da plataforma Arduíno. Na segunda parte, efetuamos
uma revisão sistemática de literatura, da qual resultou o quadro teórico que utilizámos para
analisar os dois focus group, com professores e alunos, com o objetivo de responder à nossa
questão de investigação.
Dos resultados obtidos neste estudo, da parte dos professores existe a perceção de que a
utilização da plataforma Arduíno na construção dos projetos refletiu nos alunos maior motivação
e interesse pelas atividades práticas; promoveu autonomia, resiliência e desenvolvimento de
competências transversais na realização dos projetos. Relativamente aos alunos, as grandes
vantagens desta plataforma Arduíno são o facto de ser simples de trabalhar, de fácil acesso de
compra, ter um custo acessível, ter uma linguagem de programação open-source e existir muito
material documentado para consulta em vários sites da Internet. The Master's Dissertation in Educational Sciences - specialization in Educational Technology, which we presented aimed to understand the perceptions of teachers and students about the use of the Arduino platform in the construction of interdisciplinary projects in vocational education and training (VET) courses. VET courses have a duration of three years and assume in their curriculum the realization of projects of an interdisciplinary nature, aimed at integrating the knowledge and skills acquired during the course. In this study, we focus on projects related to the Professional Aptitude Test (PAP) that the students carried out in the last year of the Computer Equipment Management Technical Course. This being a more practical course, students have to handle computer and electronic equipment to build their projects. Taking these requirements into account, the Arduino platform, which is open-source was used in the construction of the projects and for its programming our students used the Arduino IDE software. The methodological option we followed was of a qualitative and interpretative nature and with a case study design. To carry out this study, we carried out a literature review that was divided into two parts. In the first part, we did a brief overview of the Course and the Arduino platform. In the second part, we performed a systematic, from which resulted in the theoretical framework that we used to analyze the two focus groups, with teachers and students, to answer our research question. From the results obtained in this study, teachers perceive that the use of the Arduino platform in the construction of projects is reflected in the student’s higher motivation and interest in practical activities; promotes autonomy, resilience and development of transversal skills in carrying out projects. Regarding students' perceptions, the significant advantages of the Arduíno platform are the fact that it is simple to work with, easy to buy, affordable, has an open-source coding language and there is a lot of documented material on Internet sites for consultation. |
Type: | Master thesis |
Description: | Dissertação de mestrado em Ciências Educação (área de especialização em Tecnologia Educativa) |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/68582 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação_Ana_Cristina_Azevedo_Rocha.pdf | 6,34 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License