Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/67231

TitleA versão breve da escala de empatia básica numa amostra escolar de jovens portugueses: validade, fiabilidade e invariância
Other titlesThe short version of the basic empathy scale among a school sample of portuguese youths: validity, reliability and invariance
Author(s)Pechorro, Pedro
Jesus, Saul
Kahn, Rachel
Gonçalves, Rui Abrunhosa
Barroso, Ricardo
Keywordsavaliação
adolescencia
empatía
invariância de medida
validação
assessment
adolescence
empathy
measurement invariance
validation
Issue date2018
PublisherAsociación Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica (AIDEP)
JournalRevista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación e Avaliação Psicológica
Abstract(s)A empatia é um constructo multidimensional geralmente definido como a capacidade de entender e partilhar o estado emocional de outra pessoa. O objetivo do presente estudo consistiu em traduzir e validar a Escala de Empatia Básica versão breve adaptada (BES-A) numa amostra escolar (N=543; M=15.65 anos; DP=1.84 anos; amplitude=12–20 anos) de adolescentes portugueses do sexo masculino e feminino. A escala demonstrou adequadas propriedades psicométricas, nomeadamente em termos da sua estrutura bifatorial, consistência interna, validade discriminante com medidas de traços psicopáticos e de agressividade, além de associações com uma medida de ansiedade social. As associações com uma medida de ansiedade social revelaram correlações positivas significativas com a dimensão afetiva da empatia. As propriedades psicométricas encontradas justificam a utilização da BES-A com adolescentes portugueses.
Empathy is a multidimensional construct generally defined as the ability to understand and share another's emotional state. The main aim of the present study was to translate and validate the Basic Empathy Scale adapted short version (BES-A) among a school sample (N=543; M=15.65 years; SD=1.84 years; range=12–20 years) of male and female Portuguese youths. The scale demonstrated good psychometric properties, namely in terms of its two-factor structure, internal consistency, discriminant validity with measures of psychopathic traits and aggression,and associations with a measure of social anxiety. Associations with a measure of social anxiety were also examined, revealing positive statistically significant correlations with the affective dimension of empathy. The psychometric properties of the BES-A justify its use among Portuguese adolescents.
TypeArticle
URIhttp://hdl.handle.net/1822/67231
DOI10.21865/RIDEP49.4.13
ISSN2183-6051
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CIPsi - Artigos (Papers)

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