Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/65514
Title: | As Tecnologias de Informação e Comunicação na atuação de professores recém-formados: um estudo com licenciados em Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) Campus Caicó |
Other titles: | Information and Communication Technologies in the performance of newly graduated teachers: a study with graduates in Physics from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN) Campus Caicó |
Author(s): | Feitoza, João Victor Alves |
Advisor(s): | Lencastre, José Alberto |
Keywords: | Formação Professores de física Tecnologias de informação e comunicação (TIC) Information and communication technologies (ICT) Physics teachers Training |
Issue date: | 2019 |
Abstract(s): | O presente estudo teve como objetivo geral investigar como está sendo a atuação de professores
recém-formados em Física, licenciados pelo IFRN Campus Caicó, em relação ao uso das Tecnologias
de Informação e Comunicação (TIC). O estudo constitui-se de uma metodologia qualitativa e um design
de estudo de caso, uma vez que objetiva conhecer a formação desses professores e como eles utilizam
os recursos tecnológicos em suas práticas docentes. Além da pesquisa bibliográfica, a obtenção de
dados se deu, principalmente, através de inquérito por entrevista coletiva do tipo focus group, realizada
com cinco professores de Física, formados entre os anos de 2015 e 2018, a fim de buscar
informações a respeito da formação e suas concepções acerca dos recursos tecnológicos aplicados à
educação. Além do grupo focal também foi realizada uma entrevista semi-estruturada com a professora
que ministrou a disciplina de Mídias Educacionais durante sua formação incial dos professores
investigados. Ainda sobre a coleta de dados, foi feita uma análise documental do Projeto Pedagógico do
Curso (PPC) de Licenciatura em Física, do ano de 2009 e sua atualização de 2012. A partir das
informações coletadas foi possível compreender que as alterações no PPC foram positivas no tocante
às tecnologias educacionais, por tentar adequar o curso às necessidades contemporâneas. Contudo,
após análise dos números, percebeu-se que se trata de um curso de baixo rendimento, considerando a
taxa de conclusão de apenas 11% para professores formados. Por outro lado, diante dos exemplos de
atuação e das temáticas trabalhadas na formação inicial, constatou-se que o curso oferece uma
preparação satisfatória para que esses professores correspondam às demandas provocadas pelo uso
de recusos tecnológicos no ensino de Física. Apesar disso, percebeu-se também que eles poderiam
explorar ainda mais essas ferramentas, buscando estratégias de ensino que transpassem os muros
escolares, tendo em vista todo o potencial das TIC para a educação. The aim of this study was to investigate how the performance of newly graduated physics teachers, licensed by IFRN Campus Caicó, regarding the use of Information and Communication Technologies (ICT). The study consists of a qualitative methodology and a case study design, since it aims to know the training of these teachers and how they use technological resources in their teaching practices. In addition to bibliographic research, data were obtained mainly through a focus group survey, conducted with five physics teachers, graduated between 2015 and 2018, in order to seek information about the training and their conceptions about the technological resources applied to education. In addition to the focus group, a semi-structured interview was also conducted with the teacher who taught the Educational Media discipline during her initial training of the investigated teachers. Still regarding the data collection, a documental analysis of the Pedagogical Project of the Physics Degree Course (PPC), from 2009 and its 2012 update, was made. From the collected information, it was possible to understand that the changes in the PPC were positive. With regard to educational technologies, for trying to adapt the course to contemporary needs. However, after analyzing the numbers, it was realized that this is a low-yield course, considering the completion rate of only 11% for trained teachers. On the other hand, considering the examples of performance and the themes worked in the initial education, it was found that the course offers a satisfactory preparation for these teachers to respond to the demands caused by the use of technological refusals in the teaching of physics. Despite this, it was also realized that they could further explore these tools, seeking teaching strategies that cross school walls, in view of the full potential of ICT for education. |
Type: | Master thesis |
Description: | Dissertação de mestrado em Ciências da Educação (área de especialização em Tecnologia Educativa) |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/65514 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
João Victor Alves Feitoza.pdf | 2,28 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License