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https://hdl.handle.net/1822/48664
Title: | An exploration of agency in videogames |
Other titles: | Uma exploração da agência em videojogos |
Author(s): | Neves, Pedro Pinto |
Advisor(s): | Zagalo, Nelson Morgado, Leonel Caseiro |
Issue date: | 19-Jun-2017 |
Abstract(s): | The main contribution in the present thesis is a concretization of an Agency perspective of
videogame design. The thesis describes design research carried out on videogame design
and Agency. This design research process was for theory-building: the construction and
evaluation of a design artifact as a theory-instrument (the concretization of an Agency
perspective of videogame design), containing prescriptive knowledge. The aim was to open
up further exploration of Agency in videogames through design research, at the level of
prescriptive knowledge. Knowledge at this level is underdeveloped for Agency in
videogames. The founding conjecture in the present thesis is that videogame design can be
decisively helped through the availability of a concretization of an Agency perspective of
videogame design. The thesis seeks to make such a concretization available.
The thesis describes the state-of-the-art for Agency (in a meaning of the term that can
concern prescriptive knowledge and videogame design). The thesis then states the
understanding of Agency it follows in making its contributions, and combines it with the
notion of a contract at the heart of interactive works. The thesis corroborates its
understanding of Agency with a systematic literature review. The thesis follows a five-phase
inductive-deductive process of design research, involving a tentative design, hypotheses
about that design’s performance in solving a design research problem, and tentative
explanations for that performance.
The thesis presents the rationale for its founding conjecture, which is also the proposal for
artifact construction through design research. This proposal provides an operationalization
of the thesis’ understanding of Agency, which in turn yields an instantiation of that
understanding. The thesis then describes a novel structural treatment of videogames
organized around that instantiation. This structural treatment is the concretization of an
Agency perspective of videogame design, and is evaluated in accordance with design
research through a series of hypothetical videogame design situations. How this opens up
further exploration and research is then discussed. O contributo principal desta tese é apresentar uma concretização do design de videojogos na perspectiva da Agência. A tese descreve investigação-por-design dos videojogos e da Agência. Este processo de investigação teve o propósito de criar teoria: a construção e avaliação de um artifacto de design enquanto instrumento teórico (uma concretização do design de videojogos na perspectiva da Agência), contendo conhecimento prescritivo. Proporciona-se assim um novo campo de exploração da Agência em videojogos mediante investigação-por-design, ao nível do conhecimento prescritivo. Este nível do conhecimento está subdesenvolvido no tocante à Agência em videojogos. A tese parte de uma conjectura de que a disponibilidade de uma concretização desse design na perspectiva da Agência traria melhorias à prática do design de videojogos. A tese almeja disponibilizar tal concretização. A tese faz o estado-da-arte da Agência (num sentido termo que pode dizer respeito a conhecimento prescritivo e ao design de videojogos). Seguidamente, a tese diz qual a concepção de Agência que segue para fazer os seus contributos, e junta a essa concepção a ideia de um contrato no cerne das obras interactivas. A tese corrobora a sua concepção da Agência com uma revisão sistemática da literatura. A tese segue um processo indutivodedutivo de investigação-por-design em cinco fases, que contém um design experimental, hipóteses sobre o desempenho desse design, e explicações provisórias para esse desempenho. A tese apresenta a justificação para a sua conjectura de partida, que serve igualmente de proposta para a construção de um artifacto através de investigação-por-design. Esta proposta permite operacionalizar e instanciar a concepção da Agência que segue a tese. A tese organiza o seu tratamento estrutural dos videojogos em torno dessa instanciação. Este tratamento é a concretização do design de videojogos na perspectiva da Agência, que é avaliado nos termos da investigação-por-design através de uma série de situações hipotéticas de design de videojogos. Finalmente, a tese discute de que forma isto abre novas explorações e nova investigação. |
Type: | Doctoral thesis |
Description: | Tese de doutoramento em Ciências da Comunicação |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/48664 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | CECS - Teses de doutoramento / PhD theses |
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