Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/48368
Title: | Tendências da comunicação digital nas organizações contemporâneas: um estudo de caso |
Other titles: | Digital communication trends in contemporary organizations: a case study |
Author(s): | Pereira, Alexandra Catarina da Silva |
Advisor(s): | Ruão, Teresa |
Issue date: | 6-Jan-2017 |
Abstract(s): | O documento que aqui resumimos pretende ser o relatório de um estágio profissionalizante que
decorreu na BloomIdea, uma empresa de marketing digital sediada em Braga, e que durou três
meses (de agosto a novembro de 2015). Desta experiência de contacto com o universo da
comunicação online emerge, então, uma reflexão sobre as alterações produzidas na
comunicação das organizações contemporâneas, pela inserção de mecanismos de comunicação
digital.
Desde finais so século XX que vivemos num cenário internacional de transformações que tem
conduzido ao surgimento de uma nova realidade no que se refere ao relacionamento entre
organizações e os seus públicos. Perante o nascimento de uma nova tecnologia de comunicação
potencialmente interativa, dinâmica e em constante transformação – a Internet – as
organizações enfrentam hoje fortes mutações e deparam-se com alguns desafios no que a este
novo canal de comunicação e interação diz respeito. É certo que a Internet exerce forte influência
sobre as organizações contemporâneas, pois esta rompeu com o modelo tradicional de
comunicação, impondo um novo paradigma comunicacional, onde todos têm a possibilidade de
comunicar com todos, num espaço global, onde não existem fronteiras nem limites. Pelo menos
quando nos referimos ao mundo ocidental
Ora, é precisamente neste novo espaço, o online, que se desenvolve a designada comunicação
digital, que coloca à disposição das organizações - e, em particular, dos profissionais de
comunicação, os Relações Públicas -, um conjunto de novas ferramentas que se caracterizam
pela interatividade, imediatismo e feedback instantâneo. Potencialidades que encontram
resistência nos chamados ‘nativos digitais’, ou novos públicos, nascidos já no ambiente da
tecnologia, que são atentos, críticos, interventivos, verdadeiros produtores de conteúdos e
poderosos opinion makers. Ou seja, trata-se de públicos-alvo que representam verdadeiros
desafios para as organizações contemporâneas. Our hereby summed up document intends to be a report of a professional internship at BloomIdea, a digital marketing company located in Braga. The internship lasted three months (from August to November 2015). From this experience of being in contact with the online communication universe, it emerged the desire to develop an analysis of the changes recently produced in contemporary organizational communication by the advent of digital communication mechanisms. Since the late twentieth century, we have been living in an international scenario of transformations that led to the emergence of a new reality with regards to the relationship between organizations and their public. As a result of the birth of a new potentially interactive, dynamic communication technology which is constantly changing – the Internet – organizations face today strong mutations and they are also faced up with some challenges regarding this new channel of communication and interaction. It is certain that the internet has a strong influence on contemporary organizations, as it has broken with the traditional model of communication, imposing a new communication paradigm where everyone has the ability to communicate with everyone in a global space, with no borders nor boundaries. At least when referring to the Western world. Now, it is precisely in this new space, online, on which the designated digital communication is developed and made available to organizations – and in particular to communication professionals or Public Relations - that a set of new tools, characterized by interactivity, immediacy and instant feedback, has emerged. A set of new possibilities which find strength in the so-called “digital natives”, or new audiences, already born in technological environments, which are attentive, critical, interventional, true producers of content and powerful opinion makers. In other words, this is the target audience that represents real challenges for contemporary organizations. |
Type: | Master thesis |
Description: | Relatório de estágio de mestrado em Ciências da Comunicação (área de especialização em Publicidade e Relações Públicas) |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/48368 |
Access: | Restricted access (UMinho) |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado CECS - Dissertações de mestrado / Master dissertations |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Alexandra Catarina da Silva Pereira.pdf Restricted access | Tese | 6,2 MB | Adobe PDF | View/Open |