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https://hdl.handle.net/1822/27857
Title: | Integrating a 3D application server with a CAVE |
Author(s): | Moreira, Rui Manuel Ferreira de Carvalho Azevedo |
Advisor(s): | Campos, J. Creissac |
Keywords: | 3D Application Servers APEX Framework CAVE Motion Capture OpenSimulator Second Life VR Frameworks Wiimote Framework APEX, Frameworks de Realidade Virtual Captura de Movimento Servidores de Aplicações 3D |
Issue date: | 7-Dec-2011 |
Abstract(s): | The prototyping of ubiquitous environments has never been an easy task. Under
normal circumstances, this type of system can only be tested during deployment,
resulting in complications in the development process. To solve this issue, developers
at the Department of Informatics in the University of Minho created the rApid
Prototyping for user EXperience (APEX) framework, that relies on a 3D application
server to create simulations for ubiquitous environments. The goal is to use these
simulations as prototypes of the actual environments, allowing early assessment of
how users will experience the proposed designs.
The focus of this dissertation is in integrating a 3D application server with a Cave
Automatic Virtual Environment (CAVE), for a more realistic approach when using
the APEX framework. 3D application servers provide the means to develop virtual
worlds. The CAVE is a Virtual Reality (VR) theatre where a user can interact with
an immersive environment, through sensors and mobile devices. This dissertation
shows a set of solutions to achieve the desired integration, as well as a number of
interaction devices that can be used for this purpose. A prototipagem de ambientes ubíquos nunca foi uma tarefa fácil. Por norma, este tipo de sistema só pode ser testado durante o seu uso efetivo, o que acaba por resultar em complicações no processo de desenvolvimento. Para resolver este problema, foi criada a framework rApid Prototyping for user EXperience (APEX), no Departamento de Informática da Universidade do Minho, que utiliza um servidor de aplicações 3D para criar simulações de ambientes ubíquos. O seu objetivo é utilizar estas simulações como protótipos dos ambientes, possibilitando desde cedo uma avaliação da sua experiência de utilização. O objetivo desta dissertação consiste na integração de um servidor de aplicações 3D com uma Cave Automatic Virtual Environment (CAVE), no sentido de se obter simulações mais realistas durante a utilização da framework APEX. Um servidor de aplicações 3D providencia meios para o desenvolvimento de mundos virtuais, enquanto que uma CAVE é um sistema de realidade virtual que permite ao utilizador interagir com um ambiente imersivo, por intermédio de sensores e dispositivos móveis. Nesta dissertação, apresenta-se um conjunto de soluções para obter este tipo de integração, assim como alguns dispositivos de interação que podem ser utilizados para este propósito |
Type: | Master thesis |
Description: | Dissertação de mestrado em Engenharia de Informática |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/27857 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado DI - Dissertações de Mestrado |
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