Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1822/27857

TitleIntegrating a 3D application server with a CAVE
Author(s)Moreira, Rui Manuel Ferreira de Carvalho Azevedo
Advisor(s)Campos, J. Creissac
Keywords3D Application Servers
APEX Framework
CAVE
Motion Capture
OpenSimulator
Second Life
VR Frameworks
Wiimote
Framework APEX,
Frameworks de Realidade Virtual
Captura de Movimento
Servidores de Aplicações 3D
Issue date7-Dec-2011
Abstract(s)The prototyping of ubiquitous environments has never been an easy task. Under normal circumstances, this type of system can only be tested during deployment, resulting in complications in the development process. To solve this issue, developers at the Department of Informatics in the University of Minho created the rApid Prototyping for user EXperience (APEX) framework, that relies on a 3D application server to create simulations for ubiquitous environments. The goal is to use these simulations as prototypes of the actual environments, allowing early assessment of how users will experience the proposed designs. The focus of this dissertation is in integrating a 3D application server with a Cave Automatic Virtual Environment (CAVE), for a more realistic approach when using the APEX framework. 3D application servers provide the means to develop virtual worlds. The CAVE is a Virtual Reality (VR) theatre where a user can interact with an immersive environment, through sensors and mobile devices. This dissertation shows a set of solutions to achieve the desired integration, as well as a number of interaction devices that can be used for this purpose.
A prototipagem de ambientes ubíquos nunca foi uma tarefa fácil. Por norma, este tipo de sistema só pode ser testado durante o seu uso efetivo, o que acaba por resultar em complicações no processo de desenvolvimento. Para resolver este problema, foi criada a framework rApid Prototyping for user EXperience (APEX), no Departamento de Informática da Universidade do Minho, que utiliza um servidor de aplicações 3D para criar simulações de ambientes ubíquos. O seu objetivo é utilizar estas simulações como protótipos dos ambientes, possibilitando desde cedo uma avaliação da sua experiência de utilização. O objetivo desta dissertação consiste na integração de um servidor de aplicações 3D com uma Cave Automatic Virtual Environment (CAVE), no sentido de se obter simulações mais realistas durante a utilização da framework APEX. Um servidor de aplicações 3D providencia meios para o desenvolvimento de mundos virtuais, enquanto que uma CAVE é um sistema de realidade virtual que permite ao utilizador interagir com um ambiente imersivo, por intermédio de sensores e dispositivos móveis. Nesta dissertação, apresenta-se um conjunto de soluções para obter este tipo de integração, assim como alguns dispositivos de interação que podem ser utilizados para este propósito
TypeMaster thesis
DescriptionDissertação de mestrado em Engenharia de Informática
URIhttps://hdl.handle.net/1822/27857
AccessOpen access
Appears in Collections:BUM - Dissertações de Mestrado
DI - Dissertações de Mestrado

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