
Portugal: Media System

Anabela Carvalho
University of Minho

Cite this paper as: Carvalho, A. (2010) ‘Portugal: Media System’, in Donsbach, W. (ed.) The International 
Encyclopedia of Communication, vol. VIII, pp. 3820-3822, Oxford, UK and Malden, MA: Wiley-
Blackwell.  

Situated in southwestern Europe, Portugal covers an area of 92,152 sq km and has a population of 10,7 
million (2009 estimate). The two biggest cities are Lisbon, the capital, and Oporto. The official language is 
Portuguese. The literacy rate is 93 percent, and 85 percent of the population are Roman Catholic. In 2009, 
the country’s GDP per capita was USD 20.655. Portugal is a parliamentary democracy. The Portuguese 
Constitution determines the complete separation of the four main organs: the president, the government, the 
parliament, and the courts.

Portugal has been an independent country since the twelfth century. The monarchy was overthrown in 
1910, but the period of the First Republic ended in 1926 with a military coup d’état. From 1933 the nation 
was ruled by a repressive right-wing regime with close ties to the Catholic church, the Estado Novo. 
Democracy came with the 1974 leftist revolution, which also led to independence being granted to 
Portugal’s colonies in Africa. Between 1985 and 1995, the ruling center-right Partido Social Democrático 
promoted the privatization of key sectors of the economy, including banking and telecommunications, a 
tendency that continued under subsequent Socialist Party governments. The country joined the European 
Union in 1986 and experienced a significant economic growth in the 1990s. However, the economy has 
struggled and unemployment has grown since 2001.

Following the 1974 revolution, the 1976 constitution – and its revised versions – granted press freedom 
and prohibited any forms of censorship ( Freedom of the Press, Concept of; Freedom of 
Communication). Media laws currently in place (e.g. Press Law no. 2/1999, Television Law no. 27/2007, 
Radio Law no. 4/2001) enshrine a pluralist view of the media ( Plurality) and establish a number of 
rights and guarantees for journalists and citizens. The Entidade Reguladora para a Comunicação Social 
(Mass Communication Regulatory Body) oversees the enforcement of such rules and regulations.

There are six daily generalist newspapers with national circulation. Two of these are “quality” papers: 
Público, owned by the Sonae business group, and Diário de Notícias, the property of the Controlinveste 
multimedia group. This group also owns the mid-market Jornal de Notícias, based in Oporto, and 24 
Horas, one of the two popular newspapers. The other is Correio da Manhã, property of the Cofina group. 
In 2009, the group Sojormedia launched a new daily titled i. Traditionally, readership of dailies is low. At 
the end of 2008, Público had a circulation of 42.527 copies, Diário de Notícias 33.626, and Correio da 
Manhã 122.090 (APCT 2010). With circulations of 117.507 and 92.850 respectively, Expresso and Visão 
are the most widely read weekly newspaper and news magazine. Both are the property of the Impresa 
multimedia group. Several free newspapers top the circulations of the paid dailies and weeklies: Destak, 
Global Notícas, Metro and Sexta. In 2008, the number of print regional and local papers in the country 
stood at 274, a marked decrease from the beginning of the decade (GMCS 2010). Typical circulations are 
only a few thousand.

The Portuguese radio system is organized into three main groups: Rádio e Televisão de Portugal (RTP), 
Renascença, and Media Capital. The radio arm of RTP, which is a public service broadcaster, had its 
origins in Emissora Nacional, funded in 1935 under the Estado Novo. Soon after, the Catholic church 
started Renascença. This group is the audience leader, with 40,5 percent of audience share in late 2009, due 
especially to RFM, its hugely popular easy-listening music channel. Funded by a license fee and 



advertising, RTP operates three main channels – Antena 1, Antena 2, and Antena 3 – which broadcast news 
and popular music, classical music, and new music targeted at young people, respectively. The Media 
Capital group is the most commercial of the three with its Rádio Comercial, Cidade FM and a few others 
taking 23,8 percent of audience share (Marktest 2010). Local stations were legalized in the 1980s and 
totaled around 350 in 2009. In addition, TSF (part of Controlinveste), which features long news bulletins 
and documentaries, plays a key role in radio journalism in Portugal.

Four television channels are freely broadcast in Portugal. Two belong to the state-owned Rádio e 
Televisão de Portugal (funded in 1955): RTP1 and RTP2 ( Public Broadcasting Systems). SIC is the 
property of Impresa, and TVI is owned by Media Capital. SIC and TVI started operating in 1992 and 1993 
respectively. RTP transmits dedicated channels to the island territories of Portugal: RTP Açores and RTP 
Madeira. RTP1 invests more in national production with cultural and/or historical relevance, and had an 
audience share of 24,5 percent in early 2010 while RTP2, with a higher proportion of knowledge-oriented 
programmes, had a share of 4,7 percent. With an audience share of 25,2 percent, SIC devoted its prime time 
to Brazilian and Portuguese telenovelas, but was overtaken by TVI with nationally produced soap operas 
(28,5 percent share). Cable television and other channels had a 17,1 percent share (Marktest 2010). RTP, 
SIC and TVI own a cable news channel each and several entertainment ones. ZON Lusomundo, of the 
(mainly state-owned) Portugal Telecom multimedia group, has a number of cinema channels ( Satellite 
Television; Cable Television).

The Internet has grown to 302,944 domains registered under .pt (DNS.pt 2010). In 2009, there were 
1.841.347 clients with access through a landline and 3.445.755 clients of mobile internet providers 
(ANACOM 2010). All the main national media and most of the regional and local ones have online 
editions. There are several digital news periodicals, such as Portugal Diário and Diário Digital. Blogging 
is widespread and also used by some conventional media. The existence of numerous web TVs and the 
delivery of television programs to mobile phones are other examples of the convergence of various forms 
of communication.

While the Portuguese media system was marked by censorship and oppression during the Estado Novo 
period, it radically changed in the following 30 years, when privatization and deregulation turned the 
market into the decisive factor ( Censorship; Privatization of the Media). Although there is still some 
state intervention in the Portuguese media system, it has become increasingly liberal ( Media Policy). 
Low levels of readership and ongoing widespread losses in the newspaper sector present challenges to the 
survival of many titles while several attempts of government interference in the media have threatened the 
freedom of the press in recent years. Excessive concentration of property is the main risk for press diversity 
in the future ( Concentration in Media Systems). Digital and cable media offer the biggest prospects for 
growth.
SEE ALSO: c Cable Television c Censorship c Concentration in Media Systems c Freedom of 
Communication c Freedom of the Press, Concept of c Media Policy c Plurality c Privatization of the Media c 
Public Broadcasting Systems c Satellite Television

References and Suggested Readings
ANACOM (2010). Autoridade Nacional de Comunicações [National Communications Authority]. At www.anacom.pt, 

accessed February 15, 2010.
DNS.pt (2010). Domain Name System. At www.dns.pt, accessed February 15, 2010
Entidade Reguladora para a Comunicação Social [Media Regulatory Body]. At www.erc.pt, accessed January 27, 2010.
Gabinete para os Meios de Comunicação Social [Media Office]. At www.ics.pt, accessed January 27, 2010.
Marktest (2010). At www.marktest.com, accessed February 15, 2010.
OberCom (2010). Observatório da Comunicação [Communication Observatory]. At www.obercom.pt, accessed 

January 27, 2010.
Pinto, M.  & Marinho, S. (eds.) (2008). Os media em Portugal nos primeiros anos do século XXI [The media in 

Portugal in the first years of the 21st century]. Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, 
Universidade do Minho.

Pinto, M., & Sousa, H. (2004). Portugal. In M. Kelly, G. Maszoleny, & D. McQuail (eds.), The media in Europe. 
London: Sage, pp. 180–190.

http://www.dns.pt
http://www.erc.pt
http://www.ics.pt

