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TitleTurismo como estratégia integradora dos recursos locais : o caso da NUT III Minho-Lima
Other titlesTourism as integrator strategy of local resources : the Minho-Lima sub-region case
Author(s)Vareiro, Laurentina
Advisor(s)Pardellas de Blas, Xulio
Ribeiro, J. Cadima
Issue date19-Dec-2008
Abstract(s)O turismo tem vindo a ganhar um espaço crescente nas propostas de desenvolvimento do mundo rural, constituindo, no caso de certas regiões mais remotas e deprimidas, um dos sectores melhor colocados para alcançar esse objectivo. Este papel tem que ver com a possibilidade de tirar partido dos recursos endógenos desses territórios. Esta investigação pretendeu contribuir para clarificar o papel do turismo no desenvolvimento de um território eminentemente rural, o Minho-Lima, tendo-se desenvolvido em três etapas. Numa primeira etapa, procedeu-se à inventariação e avaliação dos recursos turísticos dos municípios da sub-região, bem como à análise dos elementos complementares e dos factores externos relacionados com a imagem de destino. Numa segunda fase, procurou-se ter a perspectiva dos actores envolvidos, do lado da oferta (agentes institucionais e proprietários de restaurantes) e do lado da procura (turistas). Finalmente, elaborou-se um conjunto de propostas de política para o desenvolvimento turístico da sub-região. A informação foi recolhida através da pesquisa de dados secundários, observação directa e por via de entrevistas, junto a 19 entidades institucionais e inquéritos, a 88 proprietários de restaurantes e a 350 turistas. A análise dos dados realizada permitiu concluir que o Minho-Lima dispõe de um importante potencial turístico, fruto da variedade e singularidade dos seus recursos, da melhoria nas acessibilidades e nas infra-estruturas turísticas. Contudo, ficou, igualmente, evidenciado o facto dos municípios (e dos agentes privados) continuarem a ignorar a possibilidade de desenvolverem estratégias conjuntas e de colaborarem no desenvolvimento turístico da sub-região. Ao nível dos turistas, obtivemos informação relevante para que os operadores turísticos e decisores públicos possam avaliar a consistência da estratégia de aproveitamento dos recursos, bem como tomar decisões mais informadas em termos de promoção dos produtos e serviços do destino turístico. Com o diagnóstico realizado e as recomendações de política propostas pretende-se contribuir para o desenvolvimento sustentado do turismo na sub-região em estudo.
Tourism has had an increasing role in the development programmes of the rural areas and, in the case of certain remote and economic lagged territories, it is one of the best placed sectors to achieve this goal. This role of tourism activity has to do, namely, with the possibility of profiting from the endogenous resources of these territories. The research has attempted to clarify the role of tourism in the Minho-Lima development, a territory of rural nature. The methodology followed relies on a three-stage process. In a first stage, the catalogue and evaluation of the tourist resources of the municipalities of the subregion were made, as well as the analysis of the complementary elements and the external factors related with the destination image. In a second stage, taking a supply side approach, the perspective of the involved actors (institutional agents and restaurant owners) was analysed. The same way, from the demand side perspective, the opinion of tourists was considered. Finally, a set of policy proposals was elaborated for the tourist development of the sub-region. Data was collected using either secondary information from different organisms or through direct observation. Interviews and surveys were also conducted to: 19 institutional entities, in the first case and 88 restaurant owners and 350 tourists, in the second one. The data analysis has led us to the conclusion that the Minho-Lima has an important tourist potential. This has to do with the variety and singularity of its resources and by the improvement in its accessibilities and tourist infrastructures. However, it was equally evidenced that the municipalities (and private agents) continue to ignore the possibility of establishing joint promotion of the area or of developing any sort of substantive tourist collaboration. From the results we got from the survey to tourists, important information was gathered that should be used by tourist operators and public decision makers in order to evaluate the consistency of the strategy they are following in terms of profiting from those resources. This information should inform the decisions of those agents regarding the promotion of tourist destination, according to the set of products and services available. As a final goal of this thesis, we present some policy recommendations. With these recommendations it is intended to contribute to the sustained development of tourism in the subregion in study.
TypeDoctoral thesis
DescriptionTese de doutoramento em Ciências Económicas (ramo de conhecimento em Economia Rural, Regional e Urbana)
URIhttp://hdl.handle.net/1822/9014
AccessOpen access
Appears in Collections:BUM - Teses de Doutoramento

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