Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1822/67148

TitleCoach-athletes communication: data from the communication behaviors evaluation system
Author(s)Gomes, A. Rui
Almeida, Albino
Resende, Rui
Morais, Catarina
KeywordsCoaches’ communication
Performance
Sports coaches
Sports leadership
Comunicação de treinadores
Desempenho
Treinadores
Liderança
Issue date2020
PublisherSociedade Científica de Pedagogia do Desporto (SCPD)
JournalJournal of Sport Pedagogy & Research
CitationGomes, A.R., Almeida, A., Resende, R., & Morais, C. (2020). Coach-athletes communication: Data from the communication behaviors evaluation system. Journal of Sport Pedagogy & Research, 6(1), 51-61.
Abstract(s)This study analyzes coach-athletes’ communication using the Communication Behaviors Evaluation System (CBES). This system provides a broad and complete perspective regarding the interactions between coaches and athletes by including data from coaches, athletes and from an observer. The CBES was used to monitor the communication between coaches and athletes from four different teams, during one game (observation). Athletes and coaches evaluated their communication behaviors using the Communication Behaviors Questionnaire (CBQ). The study included sixty-four futsal male athletes aged between 13 and 43 years-old (M = 18.98, SD = 7.05) and their coaches, all male and aged between 29 and 43 years-old (M = 35.75, SD = 5.26). Results revealed six important aspects: (1) the CBQ assumed a two-factor structure of positive and negative behaviors but one item has deleted; (2) coaches assumed positive behaviors more frequently than negative behaviors; (3) positive spontaneous behaviors were slightly more frequent than positive reactive behaviors; (4) coaches perceived themselves as displaying more negative reactive behaviors than negative spontaneous behaviors; (5) positive feedback and encouragement after failure were the most frequent positive behaviors; and (6) negative feedback was the most frequent negative behavior. In sum, CBES assumed to be a useful tool to evaluate coaches-athletes’ communication.
Este estudo analisa a comunicação entre treinadores e atletas, utilizando o Sistema de Avaliação de Comportamentos de Comunicação (SACC). Este sistema proporciona uma perspetiva ampla das interações entre treinadores e atletas, considerando a perspetiva de ambos e de observadores. Os comportamentos foram avaliados através do Questionário de Comportamentos Comunicacionais (QCC), versão para treinador, atletas e observador. O estudo incluiu 64 atletas de futsal masculino, com idades entre 13 e 43 anos (M= 18.98, DP= 7.05) e os seus treinadores, do sexo masculino, com idades entre 29 e 43 anos (M= 35.75, DP= 5.26). Os resultados revelaram seis aspetos: (1) o CBQ assumiu uma estrutura de dois fatores (comportamentos positivos e negativos), mas um item foi suprimido; (2) os treinadores assumiram comportamentos positivos com mais frequência do que comportamentos negativos; (3) os comportamentos espontâneos positivos foram ligeiramente mais frequentes do que os comportamentos reativos positivos; (4) os treinadores avaliaram-se como apresentando mais comportamentos reativos negativos do que comportamentos espontâneos negativos; (5) feedback positivo e incentivo após insucesso foram os comportamentos positivos mais frequentes; (6) feedback negativo foi o comportamento negativo mais frequente. O SACCassumiu-se como uma ferramenta útil para avaliar a comunicação entre treinadores e atletas.
TypeArticle
URIhttps://hdl.handle.net/1822/67148
ISSN1647-9696
Publisher versionhttp://www.ipg.pt/scpd/revista_detalhes.aspx?id=29&titulo=Journal%20of%20Sport%20Pedagogy%20&%20Research%20%E2%80%93%20Volume%206,%20N%C2%BA.%201,%202020
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CIPsi - Artigos (Papers)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4-Artigo-Comunicação futsal-R Gomes et al-JSPR.pdf728,08 kBAdobe PDFView/Open

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

Partilhe no FacebookPartilhe no TwitterPartilhe no DeliciousPartilhe no LinkedInPartilhe no DiggAdicionar ao Google BookmarksPartilhe no MySpacePartilhe no Orkut
Exporte no formato BibTex mendeley Exporte no formato Endnote Adicione ao seu ORCID