Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/65388
Title: | Avaliação longitudinal de programa multidisciplinar nos conhecimentos e crenças dos alunos em relação ao tabagismo |
Other titles: | Longitudinal evaluation of a multidisciplinary program in students' knowledge and beliefs regarding smoking |
Author(s): | Sousa, Isabel Samorinha, Ana Catarina Carvalho Machado, José Cunha Precioso, José |
Keywords: | Tabagismo Programa de intervenção Prevenção tabágica Smoking Intervention program Smoking prevention |
Issue date: | 2019 |
Publisher: | Universidade da Coruña. Facultade de Ciencias da Educación |
Citation: | Sousa, I., Samorinha, C., Machado, J.C. & Precioso, J. (2019). Avaliação longitudinal de programa multidisciplinar nos conhecimentos e crenças dos alunos em relação ao tabagismo. Actas XV Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía//II Congreso de la Asociación Científica Internacional de Psicopedagogía. Coruña, Espanha: Universidade da Coruña, pp.1601-1612. Asociación científica internacional de Psicopedagogía. ISBN: 978-84-9749-726-8. DOI: https://doi.org/10.17979/spudc.9788497497268 |
Abstract(s): | A prevenção do tabagismo nos jovens é fundamental, devendo ser implementada em meio escolar e tendo por base intervenções eficazes. O programa de prevenção do consumo de tabaco “SmokeOut-I” revelou eficácia na prevenção do tabagismo, a curto prazo. Objetivos: Avaliar a sua eficácia na manutenção dos conhecimentos e crenças adequados, a longo prazo, por sexo. Metodologia: Realizou-se um estudo quasi-experimental, tipo pré/pós-teste, com alunos do 6º ano, com um grupo experimental (n=163), a quem foi aplicado o programa “SmokeOut-I”, e um grupo controlo (n=148), em 2014/2015, em escolas de Braga. Três anos depois, o grupo experimental (n=122) e o de controlo (n=113) preencheram os mesmos questionários (follow-up). A análise longitudinal foi realizada através de modelos lineares generalizados usando o IBM SPSS Statistics. Resultados: Verificou-se que, a longo prazo, no grupo experimental, os alunos mantiveram os conhecimentos adequados sobre os efeitos do consumo de tabaco nos pulmões, coração, pele, na capacidade de fazer desporto e saúde em geral. Nas crenças em relação ao tabagismo, destacou-se uma menor discordância das crenças “O tabaco ajuda a acalmar” (p=0.003) e “Fumar alivia a tristeza” (p=0.049) nas raparigas do grupo experimental. Globalmente, a percentagem de alunos com crenças adequadas foi mais elevada no grupo experimental. Conclusões/Implicações: O programa revelou eficácia, a longo prazo, na manutenção de conhecimentos adequados e crenças positivas sobre as consequências do tabagismo. Os efeitos positivos para a saúde e para o ambiente justificam a sua aplicação generalizada no ensino básico, pelo que é decisivo o envolvimento e compromisso das entidades responsáveis. The prevention of smoking among teenagers is essential and should be implemented in schools based on effective interventions. The tobacco prevention program “SmokeOut-I” has proven effective in preventing smoking in the short term. Objectives: To evaluate its effectiveness in maintaining the adequate knowledge and beliefs, in the long term, by gender. Methodology: A quasi-experimental study, pre/post-test type, was carried out in 6th grade students, with an experimental group (n=163), to whom the SmokeOut-I was applied, and a control group (n=148), in 2014/2015. Three years later, a follow-up, with the experimental (n=122) and control (n=113) groups, was conducted to assess their long-term efficacy in smoking knowledge and beliefs. Participants completed the same self-administered questionnaires. The longitudinal analysis was performed through generalized linear models using IBM SPSS Statistics. Results: In the long term, in the experimental group, the students maintained the adequate knowledge about the effects of smoking in the lungs, heart, skin, the ability to do sports and general health. In the beliefs regarding smoking, there was a lower discordance of beliefs "Smoking helps to calm" (p=0.003) and "Smoking alleviates sadness" (p=0.049) in the girls of the experimental group. Overall, the percentage of students with adequate beliefs was higher in the experimental group. Conclusions/Implications: The program has shown long-term effectiveness in maintaining adequate knowledge about the smoking consequences. The positive effects on health and the environment justify their widespread application in basic education, being therefore essential the involvement and commitment of the responsible entities. |
Type: | Conference paper |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/65388 |
ISBN: | 978-84-9749-726-8 |
Publisher version: | https://congreso-xvgp.asocip.com/images/programa/Actas_XVCongreso.pdf |
Peer-Reviewed: | yes |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | CIEC - Artigos (Papers) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Avaliação longitudinal de programa multidisciplinar nos conhecimentos e crenças dos alunos em relação ao tabagismo.pdf | 1,01 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License