Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/64652
Title: | A importância das parcerias na comunicação interorganizacional estratégica das instituições de saúde: o caso do Hospital de Braga |
Other titles: | The importance of partnerships in strategic interorganizational communication of health institutions: the case of Braga Hospital |
Author(s): | Fernandes, Joana Costa |
Advisor(s): | Pires, Helena |
Keywords: | Comunicação interorganizacional Comunicação em saúde Comunicação estratégica Instituições de saúde Parcerias Interorganizational communication Health communication Strategic communication Health institutions Partnerships |
Issue date: | 2019 |
Abstract(s): | Os desafios económicos, sociais e tecnológicos correntes têm influenciado fortemente o ambiente
externo das organizações, exigindo-lhes proficiências às quais estas, de forma isolada, não conseguem dar
resposta. Por isso mesmo, as organizações atuais têm se valido de diferentes tipos de relações
interorganizacionais para conseguirem crescer no mundo globalizado e corresponderem às expectativas dos
consumidores do século XXI. Neste contexto, convêm referir que as instituições de saúde, à semelhança das
outras organizações, só têm a ganhar ao usar a cooperação a seu favor. Hoje, os laços entre organizações
devem ser vistos não só como uma troca de experiências e uma forma de complementaridade de recursos,
mas também, como uma possibilidade para se criarem marcas fortes com maior notoriedade e melhor
reputação junto das comunidades envolventes.
A emergência das relações interorganizacionais fez com se despoletassem evoluções nas estruturas
organizacionais e consequentemente, nos modelos de comunicação organizacional. As organizações fechadas
em si mesmas deram lugar a organizações com fronteiras permeáveis e a comunicação passou de mero
processo simplista e mecanicista a um complexo campo de estudos fulcral na vida organizacional. A
comunicação interorganizacional ganha mais força do que nunca e tem ainda mais necessidade de ser pensada
de forma estratégica.
O presente relatório emerge na sequência de um estágio desenvolvido no Departamento de Comunicação e
Sustentabilidade do Hospital de Braga, no âmbito do Mestrado em Ciências da Comunicação, na área de
Relações Públicas e Publicidade. Esta experiência de estágio aguçou a curiosidade de explorar o potencial das
relações interorganizacionais na comunicação para a saúde, isto fez com que a temática do relatório decorrente
do estágio se acabasse por centrar na importância das parcerias, na comunicação interorganizacional
estratégica das instituições de saúde. Dentro deste contexto, considerou-se pertinente desenvolver uma reflexão
sobre a importância das parcerias no Hospital de Braga e na Comunicação Interorganizacional da instituição. The current economic, social and technological challenges have strongly influenced the external environment of organizations, requiring them to have skills to which they are unable to respond in isolation. For this reason, today's organizations have used different types of interorganizational relationships to grow in the globalized world and meet the expectations of 21st century consumers. In this context, it should be noted that health institutions, like other organizations, can only gain by using cooperation to their advantage. Today, the ties between organizations should be seen not only as an exchange of experiences and a form of complementarity of resources, but also as an opportunity to create strong brands with greater awareness and better reputation in the communities. The emergence of interorganizational relations has triggered evolutions in organizational structures and, consequently, in organizational communication models. Closed organizations in themselves have given way to organizations with permeable boundaries, and communication has gone from a mere simplistic and mechanistic process to a complex field of study that is central to organizational life. Inter-organizational communication gains more strength than ever before and needs even more strategic thinking. This report emerges following an internship developed in the Department of Communication and Sustainability of Braga Hospital, within the scope of the Master’s in communication sciences, in the area of Public Relations and Advertising. This internship experience heightened the curiosity to explore the potential of interorganizational relationships in health communication, which led to the theme of the report resulting from the internship being focused on the importance of partnerships, and the strategic interorganizational communication of health institutions. Within this context, it was considered pertinent to develop a consideration about the importance of partnerships at Braga Hospital and in the institution's Interorganizational Communication. |
Type: | Master thesis |
Description: | Relatório de estágio de mestrado em Ciências da Comunicação (área de especialização em Publicidade e Relações Públicas) |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/64652 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado CECS - Dissertações de mestrado / Master dissertations DCC - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
3_Dissertacao_PG32300_JoanaFernandes.pdf | 2,39 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License