Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/64244
Title: | Stress, avaliação cognitiva e burnout em técnicos sociais das casas de acolhimento residencial |
Other titles: | Stress, cognitive appraisal and burnout in social workers of the residential child care |
Author(s): | Rocha, Diana Gonçalves |
Advisor(s): | Gomes, A. Rui |
Keywords: | Acolhimento residencial Avaliação cognitiva Burnout Stress Técnicos sociais Residential care Cognitive appraisal Stress Social workers |
Issue date: | 2019 |
Abstract(s): | Este estudo analisou o stress, a avaliação cognitiva e o burnout em Técnicos Sociais das Casas de
Acolhimento Residencial. A amostra incluiu 92 técnicos sociais (90.2% mulheres e 9.8% homens), com
idades entre 25 e 64 anos (M = 38.08; DP = 7.91). Foi aplicado um protocolo de avaliação, com
questionário Sociodemográfico, Questionário de Stress nos Profissionais de Saúde, Escala de
Avaliação cognitiva e Medida de “Burnout” de Shirom-Melamed. Os resultados sugerem que 58% dos
participantes apresentam um nível global de stress elevado, sendo as dimensões de Fadiga física e
Fadiga cognitiva as mais elevadas no burnout. Os processos de avaliação cognitiva foram importantes
para compreender o stress e o burnout. A conjugação de fatores sociodemográficos, o stress e os
processos de avaliação cognitiva foram importantes para explicar o burnout. Em suma, importa
considerar o stress, a avaliação cognitiva e o burnout na compreensão da atividade dos técnicos
sociais. This study analyses the stress, cognitive appraisal, and burnout of Social Workers of the Residential Child Care. The sample included 92 Social workers (90.2% female and 9.8% male) with ages between 25 and 64 years old (M = 38.08; SD = 7.91). The evaluation protocol included a sociodemographic questionnaire, the Stress Questionnaire for Health Professionals, the Primary and Secondary Cognitive Appraisal Scale, and the Shirom-Melamed Burnout Measure. Results suggest that 58% of professionals assumed high levels of general stress, and that physical fatigue and cognitive fatigue were the dimensions of burnout with higher values. Cognitive appraisal was important to understand the stress and burnout of social workers. The combination of sociodemographic variables, stress factors and cognitive appraisal were important to explain the burnout experience. In sum, it is important to consider stress, cognitive appraisal, and burnout in order to understanding the activity of social workers. |
Type: | Master thesis |
Description: | Dissertação de mestrado em Estudos da Criança (área de especialização em Intervenção Psicossocial com Crianças e Famílias) |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/64244 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
New_Tese-Versão_Final_2.pdf | 844,28 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License