Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1822/60546

TitlePráticas performativas no jazz vocal – uma auto etnografia crítico-analítica
Other titlesVocal jazz performance practices – a critical-analytical auto ethnography
Author(s)Ramos, Maria Jacinta Bola
Issue date12-Jun-2018
Abstract(s)Tendo como objeto central de estudo o improviso em jazz, a presente investigação desenrola-se articulando três vertentes. Na primeira está incluída a minha própria experiência de formação e subsequente vida profissional enquanto música de jazz e performer, emergindo aqui questões em torno dos processos de subjetivação, das metamorfoses identitárias e das indústrias culturais. Na segunda o foco é a caracterização da natureza, lugar e especificidades dos processos de improvisação, seja no jazz, seja – de uma forma mais lata – na música popular entendida como espaço de inscrição da subjetividade. Para abordar o improviso, adotámos um quadro conceptual assente nas propostas de Deleuze e Guattari no âmbito do qual equacionámos o improviso no plano da performance, tendo sempre presente a questão do necessário equilíbrio personalizado que deve existir entre a técnica e o estilo. Na terceira vertente são contempladas preocupações de ordem pedagógica que se levantam a quem ocupa o papel de docente de canto. Assim, todas as reflexões e investigações consubstanciam-se, no termo do percurso, numa proposta de aplicação prática destinada a funcionar como um conjunto de guias a serem eventualmente aplicadas no processo de ensino-aprendizagem do improviso em jazz.
Having as its central object of study jazz improvisation, the present investigation unfolds articulating three strands. In the first one is included my own experience as a music student and subsequent professional life as a jazz musician and performer, emerging here questions about the processes of subjectivation, identity metamorphoses and cultural industries. In the second one the focus is the characterization of the nature, place and specificities of the processes of improvisation, be it in jazz, or – in a broader way – in popular music understood as a space of inscription of subjectivity. To approach improvisation, we adopted a conceptual framework based on the proposals of Deleuze and Guattari and to equate the improvisation in the plane of the performance we had always present the question of the necessary personalized balance that must exist between technique and style. Concerning the third aspect, there are pedagogical concerns that arise for those who play the role of voice teacher. Thus, all reflections and investigations are based, at the end of the course, on a proposal of practical application intended to function as a set of guides to be applied in the teaching-learning process of jazz improvisation.
TypeDoctoral thesis
DescriptionTese de Doutoramento em Estudos Culturais
URIhttps://hdl.handle.net/1822/60546
AccessOpen access
Appears in Collections:BUM - Teses de Doutoramento

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