Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/59381

TitleO impacte económico do Turismo Religioso em Braga: o caso da Semana Santa
Other titlesThe economic impact of Religious Tourism in Braga: the case of Holy Week
Author(s)Barroso, Nuno Valentim Morais
Advisor(s)Ribeiro, J. Cadima
KeywordsTurismo Religioso
Semana Santa
Perfil dos turistas
Impacte económico
Desenvolvimento local
Braga
Religious Tourism
Holy Week
Profile of the tourists
Economic impact
Local development
Braga
Issue date8-Jan-2018
Abstract(s)Inegavelmente, o turismo é um setor de extrema importância na economia nacional e no respetivo crescimento. O Turismo Religioso diz respeito a um segmento cuja principal motivação é a fé e a religião. Apesar da escassez de dados estatísticos e da sazonalidade inerente, este segmento de atividade está em franca expansão e tem um retorno significativo. A investigação que se realizou centrou-se no aprofundamento do conhecimento sobre o segmento religioso do turismo em Braga, focando-se na Semana Santa, e teve como propósito compreender a temática, identificar os fatores críticos de sucesso, as motivações e o perfil dos turistas, bem como os impactes económicos na cidade. Foram realizadas 6 entrevistas a intervenientes do Turismo Religioso e 91 questionários a visitantes durante a Semana Santa. Desses, 56 são turistas, aqueles que pernoitam no destino pelo menos uma vez, e 35 são excursionistas, que não pernoitam. Utilizou-se a análise de clusters para identificar os grupos de perfil do visitante. Dessa forma, foram encontrados três clusters, os Católicos Praticantes, os Católicos Não Praticantes e os Ateus, que se diferenciam quanto ao seu nível de religiosidade, por serem muito religiosos, relativamente religiosos e nada religiosos, respetivamente. Os resultados são consistentes com os encontrados na revisão da literatura, sendo os setores do alojamento, restauração e comércio os principais beneficiados, e, para tanto, não interessa se é muito ou pouco crente, uma vez que, usufruem de bens e serviços. Em média, o turista religioso gasta cerca de 172,20€, que é um valor alto, que se explica pelo facto de haver um grande número de turistas inquiridos. De sublinhar que 8% da amostra não tem qualquer despesa em Braga, e o montante mais elevado encontrado foi o de 800€. Através desta investigação, foi possível compreender a potencialidade e importância do Turismo Religioso e o forte impacte económico que tem no desenvolvimento local, isto é, no que respeita ao seu contributo para a riqueza e emprego da cidade e da região, bem como para a valorização do património e a afirmação do destino turístico.
Undoubtedly, tourism is an industry of extreme importance for the national economy and its growth. Religious Tourism concerns to a segment whose main motivation is faith and religion. Despite the shortage of statistical data and inherent seasonality, this activity is booming and has a significant return. The research that was carried out focused on the deepening of knowledge about the religious segment of tourism in Braga, focusing specifically on the Holy Week. Its purpose was to understand to attain a better knowledge on the issue, identifying the region's critical success factors, the motivations and the profile of the tourists, as well as the economic impacts on the city. Six semi-structured interviews were conducted to Religious Tourism stakeholders and 91 questionnaires were applied to visitors during Holy Week, of which 56 were tourists, that is, those who overnight at least once in the city, and 35 were non-overnight travelers. Cluster analysis was used to identify the visitor profile groups, and in this way three clusters were found: Practicing Catholics, Non-Practicing Catholics and Atheists. They differ in their level of religiousness, for being very religious, relatively religious and not religious, respectively. The results are consistent with the literature review, with the accommodation, food and retail sectors being the main beneficiaries. It does not matter if the visitor is very committed to religion or not, since he/she enjoys goods and services. On average, the religious tourist spends about 172.20 € during his/her stay, which is a high value that is explained by the fact that there are a large number of tourists surveyed. It should be noted that 8% of the sample does not have any expenses in Braga, and the highest amount found was 800€. Through this research, it was possible to understand the potential and importance of Religious Tourism and its strong economic impact on regional development, that is, its contribution to wealth and employment in the city and region, as well as its contribution for the valorization of heritage and the promotion of the tourist destination.
TypeMaster thesis
DescriptionDissertação de Mestrado em Economia Industrial e da Empresa
URIhttp://hdl.handle.net/1822/59381
AccessOpen access
Appears in Collections:BUM - Dissertações de Mestrado
EEG - Dissertações de Mestrado

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