Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/57456

TitleMassive Open Online Courses (MOOC) to improve teachers’ professional development
Author(s)Gonçalves, Bruno Miguel F.
Osório, António José
KeywordsConnectivism
Information and Communication Technologies (ICT)
Massive Open Online Courses (MOOC)
Teaching-learning process
Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) Model
Connectivismo
Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC)
Cursos Online Abertos e Massivos (MOOC)
Processo de ensino-aprendizagem
Modelo TPACK (Technological Pedagogical and Content Knowledge
Issue date13-Oct-2018
PublisherLaboratório de Educação a Distância e Elearning
JournalRE@D - Revista de Educação a Distancia e Elearning
CitationGonçalves, B. M. F., & Osório, A. J. (2018). Massive Open Online Courses (MOOC) to improve teachers’ professional development. RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning, 1(1), 52-63.
Abstract(s)Although the integration of ICT in education is currently on the agenda of educational institutions, it may be difficult to understand the technological progress and the networked society uniquely based on existing learning theories. As a kind of answer to this need, the notion of connectivism has emerged. Connectivism deals with knowledge as something distributed in a network of connections. Considering Massive Open Online Courses (MOOC) as an expression of connectivism, this research attempts to study MOOC as a way to understand the process of professional development of teachers in a connectivist environment. This research adopted Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) as a theoretical referential to examine in detail, the process of professional development of teachers in the MOOC context. Through an in-depth study of this process, it was intended to identify the innovations to be introduced into the operation of MOOC in view of improving the professional development of teachers. The results of this research reveal that the process involved in the professional development of teachers in MOOC is quite complex and therefore, determined by a variety of identified dimensions.
Embora a integração das TIC na educação esteja atualmente na agenda das instituições educativas, parece ser difícil o entendimento sobre o progresso tecnológico e a sociedade em rede, exclusivamente com base nas teorias de aprendizagem existentes. Como uma espécie de resposta a essa necessidade, surgiu a noção de conectivismo. O conectivismo lida com o conhecimento como algo distribuído numa rede de conexões. Considerando os Cursos Online Abertos e Massivos (MOOC) como a expressão mais generalizada do conectivismo, nesta pesquisa procura-se estudar o MOOC como uma forma de compreender o processo de desenvolvimento profissional de professores num ambiente conectivista. Para a concretização desta pesquisa adotou-se como referencial teórico o modelo TPACK (Technological Pedagogical and Content Knowledge) para verificar detalhadamente o processo de desenvolvimento profissional de professores no contexto de MOOC. Através de um estudo aprofundado deste processo, pretendeu-se identificar 53 as inovações a serem introduzidas no funcionamento dos MOOC com vista a melhorar o desenvolvimento profissional dos professores. Os resultados desta pesquisa revelam que o processo de desenvolvimento profissional de professores através de MOOC é bastante complexo e envolve uma variedade de dimensões que determinam a sua concretização.
TypeArticle
URIhttp://hdl.handle.net/1822/57456
ISSN2182-4967
Publisher versionhttps://journals.uab.pt/index.php/lead_read/article/view/146
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CIEd - Artigos em revistas científicas internacionais com arbitragem

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Massive Open Online Courses (MOOC) to improve teachers’ professional development.pdf500,31 kBAdobe PDFView/Open

Partilhe no FacebookPartilhe no TwitterPartilhe no DeliciousPartilhe no LinkedInPartilhe no DiggAdicionar ao Google BookmarksPartilhe no MySpacePartilhe no Orkut
Exporte no formato BibTex mendeley Exporte no formato Endnote Adicione ao seu ORCID