Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/55367

TitleDoes better social performance improve financial performance?: empirical evidence for the Japanese market
Author(s)Ashqar, Rashed Isam Rashed
Advisor(s)Silva, Florinda
KeywordsCorporate social performance
Corporate financial performance
Japanese market
Panel data
Responsabilidade social corporativa
Desempenho social corporativo
Desempenho financeiro corporativo
Mercado Japonês
Amostra em painel
Issue date2018
Abstract(s)The relationship between corporate social performance (CSP) and corporate financial performance (CFP) has long been a central topic of contentious debate in the existing literature. However, prior empirical studies provide indefinite conclusions (Wang et al., 2016). Therefore, the purpose of this dissertation is to explore the impact of CSP on CFP using a panel data of Japanese firms for the period 2006 to 2016. We consider an aggregate measure for CSP which combines a performance score for environmental, social and corporate governance proxies. Also, we analyze each component of the aggregate CSP indicator. Our research is motivated by the lack of consistent evidence and scarcity of research on the Japanese context which is considered the best market in the world in relation to real participation toward corporate social responsibility (CSR). We analyze the Japanese market using a standard approach by regressing accounting and market indicators of financial performance on social performance ratings. Our empirical results based on the estimation using fixed effects models indicate that the relationship between CSP and CFP is negative but not statistically significant. In addition, we point out and address the endogeneity problem using the Instrumental Variable Model estimated by two-stage least squares (2SLS) regression analysis. The results indicate a positive and statistically significant relationship between CSP and CFP. Consequently, these findings support the Stakeholder Theory and Freeman's (1994) view.
A relação entre Desempenho Social (DS) e Desempenho Financeiro (DF) das empresas tem vindo a constituir um dos temas de debate na literatura da especialiade. No entanto, estudos empíricos anteriores, não permitem ainda chegar a conclusões definitivas (Wang et al., 2016). O objetivo desta dissertação é explorar o impacto entre DS e DF, usando uma base de dados em painel, de empresas japonesas no período de 2006 e 2016. É analisada uma medida agregada para DS que combina um score para o desempenho social, ambiental e de governação corporativa. Adicionalmente, efetuamos uma análise desagregada para cada componente do DS. A mitivação para esta pesquisa decorre da falta de evidência consistente e, sobretudo, escassez de estudos no contexto das empresas japonesas, tido como um dos países no Mundo onde a preocupação com o DS é mais notória. A metodologia utilizada consiste na análise de regressão entre indicadores de desemenho financeiro contabilisticos e de mercado e ratings de desempenho social. Os resultados empíricos obtidos baseados na estimação de modelos de efeitos fixos sugerem uma associação entre DS e DF negativa, mas não estatisticamente significativa. De forma a controlar para o problema da endogeneidade, recorremos a um modelo de variáveis instrumentais via regressão 2SLS. Estes resultados mostram que, a associação entre DS e DF é positiva e, estatisticamente significativa. Consequentemente, corroboram o que é afirmado pela Teoria dos Stakeholders e a visão de Freeman (1994).
TypeMaster thesis
DescriptionDissertação de mestrado em Finanças
URIhttp://hdl.handle.net/1822/55367
AccessEmbargoed access (2 Years)
Appears in Collections:BUM - Dissertações de Mestrado
EEG - Dissertações de Mestrado

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  Until 2021-01-01
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