Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/52260

TitleTrust predictors in outsourcing relationships in human resource management
Other titlesDeterminantes da confiança nas relações em outsourcing na gestão de recursos humanos
Author(s)Henriques, Mónica Sofia Cardoso Soares
Keating, José
Veloso, Ana
KeywordsInter-organizational relationships
Inter-organizational trust
Human resource management
Human resource outsourcing
Human resource services
Relações inter-organizacional
Confiança inter-organizacional
Gestão de recursos humanos
Outsourcing de recursos humanos
Serviços de recursos humanos
Issue date2016
JournalRevista E-Psi: Revista Eletrónica de Psicologia, Educação e Saúde
CitationMonica Henriques; Jose Keating; Veloso, Ana. Trust predictors in outsourcing relationships in human resource management. , Revista E-Psi, 6, 1, 1-13, 2016.
Abstract(s)The purpose of this paper is to specify and test factors that predict trust in suppliers on human resource outsourcing relationships. The study identify six main issues that contribute to inter-organizational trust in this context: (1) accuracy in negotiations and shared information, forms of treatment and price fairness (2) fulfilment of the contract, deadlines, tasks and promises (3) alignment with objectives, business and customer’s culture (4) detection and resolution of problems (5) monitoring, flexibility and adaptation to unforeseen circumstances and (6) partner’s reputation. The study also analyses a contingency variable – the type of service– which affect the relevance of trust. The main findings of this study indicate that providers of HR services should pay attention to both levels of contractual performance and adjustment issues. And, moreover, that the type of human resource service is likely to play a contingency role in inter-firm relationship, with higher levels of trust existing in high performance HR practices.
O objetivo deste estudo é o de especificar e testar fatores que predizem a confiança em relações de outsourcing na área da gestão de recursos humanos. O estudo identifica 6 questões principais que contribuem para a confiança inter-organizacional neste contexto de relação: (1) a precisão nas negociações e na informação partilhada, formas de tratamento e justiça de preço (2) o cumprimento do contrato, prazos, tarefas e promessas (3) o alinhamento com os objetivos, negócio e cultura do cliente (4) a identificação e resolução de problemas (5) o acompanhamento, flexibilidade e adaptação a circunstâncias imprevistas e (6) a reputação do parceiro. A pesquisa também analisa um variável contingencial – o tipo de serviço – com efeitos ao nível da análise da confiança. Os principais resultados deste estudo indicam que os fornecedores de serviços na área dos recursos humanos devem estar atentos quer ao nível de desempenho contratual, quer ao nível das questões de ajustamento. Além disso, que o tipo de serviço nesta área é suscetível de desempenhar um papel de contingência na relação inter-organizacional, com níveis mais altos de confiança a existirem em parcerias envolvendo práticas de recursos humanos mais impactantes ao desempenho organizacional.
TypeArticle
URIhttp://hdl.handle.net/1822/52260
e-ISSN2182-7591
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CIPsi - Artigos (Papers)

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trust predictors Ano6-Volume1-Artigo1-2.pdf886,21 kBAdobe PDFView/Open

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