Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/51743

TitleInclusão de crianças com NEE: a perceção dos estagiários em Cabo Verde
Other titlesInclusion of children with SEN: the perception of trainees in Cabo Verde
Author(s)Tavares, Filomeno Afonso Correia
Martins, Ana Paula Loução
KeywordsAtitude
Inclusão
Necessidades educativas especiais
Ensino regular
Attitudes
Inclusion
Special educational needs
Regular education
Issue date2017
PublisherUniversidad de A Coruña
JournalRevista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación
Abstract(s)As determinações da Lei de Bases do Sistema Educativo Cabo-verdiano (Decreto-Lei n.º 2/2010, de 07 de maio) exigem das escolas regulares respostas adequadas para responderem de forma eficaz às necessidades de todos os alunos. Neste processo é fundamental a atitude positiva face à inclusão das crianças com necessidades educativas especiais (NEE) por parte de todos os intervenientes, sobretudo do professor do ensino regular por ser um dos principais atores. Assim, pretendemos apresentar os resultados de uma investigação sobre as atitudes em relação à inclusão das crianças com NEE no sistema regular de ensino em Cabo Verde. A amostra foi constituída por 105 finalistas da Uni-CV e os dados foram recolhidos porquestionário. Concluímos que: a) existe uma atitude positiva dos futuros professores; b) existe uma tendência para as turmas serem numerosas; c) as crianças com NEE são incluídas nas turmas do ensino regular; d) quanto aos materiais específicos/equipamentos especializados as condições não são ainda as melhores; e) a maioria gostou de estagiar numa turma com alunos com NEE.
The provisions of the Basic Law of the Cape Verdean Education System (Decree-Law no. 2/2010, of May 7) require that regular schools provide adequate responses to effectively satisfy the needs of all students. In this process, positive attitude towards the inclusion of children with special educational needs (SEN) is crucial for all stakeholders, especially the regular teacher for being one of the main actors. Thus, with this poster we intend to present the results of a research conducted on the attitudes regarding the inclusion of children with SEN in the regular system of education in Cabo Verde. The sample consisted of 105 finalists from the University of Cabo Verde and the data were collected through questionnaire. The analysis of the descriptive results indicates the following conclusions: a) there is a positive attitude of the future teachers; b) there is a tendency for large classes in Cabo Verde; c) children with SEN are included in regular classes; d) in relation to specific materials/specialized equipment, the conditions are not yet the best; e) the majority of interns liked to attend their training in a class comprising students with SEN.
TypeConference paper
URIhttp://hdl.handle.net/1822/51743
DOI10.17979/reipe.2017.0.11.2221
e-ISSN2386-7418
Publisher versionhttp://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/2221/pdf
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CIEd - Textos em volumes de atas de encontros científicos nacionais e internacionais

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