Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1822/49288
Title: | Por quê, escola, por quê? Estudantes sobredotados com insucesso escolar |
Other titles: | Why, school, why? Gifted students with academic failure. |
Author(s): | Carvalho, Maria de Lurdes Dias de Cruz, Judite Zamith |
Keywords: | Educação especial Sobredotação Insucesso escolar Currículo Diferenciação curricular Special education Giftedness School failure Curriculum Curricular differentiation |
Issue date: | Jul-2017 |
Journal: | Educação e Realidade |
Abstract(s): | Neste estudo de caso, de caráter descritivo-interpretativo, pretende-se identificar fatores de desenvolvimento e (in)sucesso escolar de jovens com características de sobredotação, na escolaridade obrigatória (12 a 16 anos). As narrativas apresentadas pelos investigadores revelam as relações entre características individuais e orientações escolares nem sempre aceites. A análise clarifica o tédio, frustração e fracasso que enfrentam estes alunos no cotidiano, tomada de decisão de alheamento, confronto ou ‘crise de identidade’ para a homogeneização e cumprimento de tarefas rotineiras que a escola oferece. Revelam ainda o relevo dos papéis do professor na diferenciação curricular e, em certos casos, no sucesso escolar dos estudantes. In this case study of a descriptive and interpretive nature it is intended to identify developmental factors and the success/failure at school of gifted youngsters (aged 12 to 16 years old) in compulsory education. The narratives presented by researchers show that the relationships between individual characteristics and school guidance are not always accepted. The analysis clarifies the boredom, frustration and failure facing these students in their everyday life, absent-minded decision-making, opposition or ‘identity crisis’ related to their standardization and compliance with routine tasks that the school requires today. They also reveal the importance of the role of the teacher in terms of curriculum differentiation and, in some cases, the academic success of the students. |
Type: | Article |
URI: | http://hdl.handle.net/1822/49288 |
DOI: | 10.1590/2175-623660798 |
ISSN: | 2175-6236 |
Peer-Reviewed: | yes |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | CIEC - Artigos (Papers) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2017_Por que escola porque_Rev_Educ_Realidade.pdf | 196,09 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License