Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/482

TitleAnalysing learning tasks: materials for teacher development
Author(s)Moreira, Maria Alfredo
Ferreira, Paula Varandas
Issue date2002
PublisherUniversidade do Minho. Centro de Investigação em Educação (CIEd)
Citation[VIEIRA, Flávia [et al.], org. – “Pedagogy for autonomy and english learning : proceedins of the Conference of the Working Group-Pedagogy for Autonomy, 1, Braga, 2001”. Braga: Centro de Investigação em Educação do Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho, 2002. ISBN 972-8746-05-9. p. 109-120.]
Abstract(s)Neste texto são apresentados uma grelha de análise e um instrumento de observação de aulas, desenvolvidos no âmbito do Grupo de Trabalho – Pedagogia para a Autonomia e da supervisão do ano de estágio dos alunos da Licenciatura em Ensino de Português-Inglês da Universidade do Minho, no ano lectivo de 1999/2000. As autoras desenvolveram dois instrumentos focalizados na descrição/avaliação de tarefas de ensino/aprendizagem da língua estrangeira num enquadramento de uma abordagem comunicativa da língua e de uma pedagogia centrada no aluno e no desenvolvimento da sua autonomia. Ao desenvolver as capacidades de análise de materiais didácticos e de reflexão sobre a sua implementação na sala de aula, estes dois instrumentos facilitaram a promoção de capacidades de elaboração das próprias actividades didácticas nas professoras estagiárias, o que constitui uma dimensão relevante ao desenvolvimento profissional do professor.
The present text presents a grid and an observation schedule for the analysis and implementation of foreign language learning tasks, wich take into account both a communicative approach and the development of learners autonomy. These two instruments were developed within the context of the work being by Working Group - Pedagogy for Autonomy and the supervision of student teachers from the University of Minho, in the school year of 1999/2000. By requiring student teachers to analyse language learning materials and reflect on aspects of its implementation in the classroom, these two instruments helped them design their own language learning tasks, suited to their own pedagogical purposes. Thus their professional development as language teachers was enhanced.
TypeConference paper
URIhttp://hdl.handle.net/1822/482
ISBN972-8746-05-9
Peer-Reviewedno
AccessOpen access
Appears in Collections:CIEd - Volume de Atas / Proceedings

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MariaAMoreira.pdf480,93 kBAdobe PDFView/Open

Partilhe no FacebookPartilhe no TwitterPartilhe no DeliciousPartilhe no LinkedInPartilhe no DiggAdicionar ao Google BookmarksPartilhe no MySpacePartilhe no Orkut
Exporte no formato BibTex mendeley Exporte no formato Endnote Adicione ao seu ORCID