Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/47866

TitleTeaching practices for creativity at university: a study in Portugal and Brazil
Other titlesPráticas docentes para criatividade na universidade: estudo em Portugal e no Brasil
Prácticas docentes para creatividad en la universidad: estudio en Portugal y Brasil
Author(s)Morais, Maria de Fátima
Fleith, Denise de Souza
Almeida, Leandro S.
Azevedo, Ivete
Alencar, Eunice M. L. Soriano de
Araújo, Alexandra
KeywordsHigher education
Teaching work
Students
Culture
Ensino superior
Criatividade
Trabalho docente
Estudantes
Cultura
Educación superior
Creatividad
Trabajo docente
Estudiantes
Creativity
Issue date2017
PublisherUniversidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia Letras & Ciências Humanas
JournalPaidéia (Ribeirão Preto)
CitationMorais, M. F., Fleith, D. S., Almeida, L. S., Azevedo, I., Alencar, E. M. L. S., & Araújo, A. M. (2017). Teaching Practices, Creativity and University. Paidéia (Ribeirão Preto), 27(67), 56-64. doi: 10.1590/1982-43272767201707
Abstract(s)Creativity is nowadays seen as an essential feature in higher education. Nevertheless, there is a discrepancy between the need for creativity and what higher education classrooms provide. This study assessed the perceptions of 1599 higher education students from two countries (1059 Brazilian and 540 Portuguese students), from two academic domains (Sciences and Technologies – Sc&T; Social Sciences, Arts, and Humanities – SScA&H), about the presence of creativity in their teachers’ instruction and evaluation practices. The study’s findings evidence interactive effects between the variables country and academic domain for most of the assessed factors: encouragement of new ideas, climate for the expression of ideas, and interest in students’ learning. Brazilian Sc&T students presented more negative perceptions of their classroom environments when compared to SScA&H students; Portuguese students showed opposite patterns of results. Some hypothetical explanations are discussed and future directions for research are presented.
Criatividade é atualmente tomada como aspecto essencial na Educação Superior. Há, contudo, discrepância entre a necessidade de criatividade e o que a universidade proporciona. Este estudo avaliou percepções de 1599 alunos universitários de dois países (1059 brasileiros e 540 portugueses), de duas áreas curriculares (Ciências e Tecnologias – Sc&T; Ciências Sociais, Artes e Humanidades – SscA&H) sobre a presença de criatividade nas práticas docentes, instrucionais e avaliativas, de que são alvo. Os resultados mostraram efeitos interativos significativos entre as variáveis país e área curricular para a maioria dos fatores avaliados: encorajamento de novas ideias, clima para expressão de ideias e interesse pela aprendizagem dos alunos. Os estudantes brasileiros de Sc&T mostraram percepções mais negativas da sala de aula, comparados com os de SScA&H; os alunos portugueses obtiveram padrões opostos nos resultados. Algumas hipóteses explicativas são discutidas e são apresentadas orientações para pesquisa futura.
La creatividad está actualmente considerada como aspecto esencial en la Educación Superior. Sin embargo, existe discrepancia entre la necesidad de creatividad y lo que la universidad ofrece. Este estudio evaluó percepciones de 1.599 estudiantes universitarios (1.059 de Brasil y 540 de Portugal) de dos áreas curriculares (Ciencia y Tecnología – Sc&T; Ciencias Sociales, Artes y Humanidades – SscA&T) acerca de la presencia de creatividad en las prácticas docentes, instructivas y evaluativas dirigidas a ellos. Los resultados mostraron efectos de interacción significativos entre las variables país y área curricular para la mayoría de los factores evaluados: fomento de nuevas ideas, entorno para la expresión de ideas e interés en el aprendizaje del estudiante. Los estudiantes brasileños de Sc&T mostraron percepciones más negativas de la clase en comparación con los de SSCA&H; los estudiantes portugueses obtuvieron patrones opuestos en los resultados. Algunas hipótesis explicativas se discuten y se presentan directrices para investigación futura.
TypeArticle
URIhttp://hdl.handle.net/1822/47866
DOI10.1590/1982-43272767201707
ISSN0103-863X
e-ISSN1982-4327
Publisher versionhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-43272767201707
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CIEd - Artigos em revistas científicas internacionais com arbitragem

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