Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/46656

TitleA comunicação organizacional em sistemas de gestão da qualidade certificado
Other titlesOrganizational communication in certified quality management systems
Author(s)Fernandes, Ivo Xavier Silva Vides
Advisor(s)Domingues, Ivo
KeywordsSistema de gestão da qualidade
Comunicação
Significação
Legitimação
Dominação
Quality management system
Communication
Signification
Legitimation
Domination
Issue date2-Mar-2017
Abstract(s)A sigla ISO (International Organization for Standardization) designa um grupo de normas técnicas que podem ser usadas como referências para a construção e certificação de sistemas de gestão nas organizações. Esta investigação tem como objetivo principal determinar qual o impacto da comunicação em sistemas de gestão da qualidade. O método utilizado assenta numa abordagem quantitativa com recurso a um inquérito por questionário aplicado a organizações certificadas. Esta pesquisa procurou juntar duas dimensões da sustentabilidade organizacional reconhecidas na literatura – a implementação de sistemas de gestão da qualidade e a comunicação organizacional. Concretamente, é orientada para a análise das dimensões de significação, legitimação, dominação, documentação e das tecnologias da informação e comunicação. Neste sentido, procurou-se medir a sua intensidade e avaliar o impacto destas no desempenho do sistema de gestão da qualidade.
The ISO abbreviation (International Organization for Standardization) is a group of technical standards that can be used as references for the construction and certification of management systems in organizations. This research aims to determine the impact of communication on quality management systems. The method used is based on a quantitative approach using a questionnaire applied to certified organizations. This research sought to join two dimensions of organizational sustainability recognized in the literature - the implementation of quality management systems and organizational communication. Specifically, it is oriented to the analysis of the dimensions of significance, legitimation, domination, documentation, as well as, information and communication technologies. In this sense, we tried to measure their intensity and assess the impact in the performance of the quality management system.
TypeMaster thesis
DescriptionDissertação de mestrado em Sociologia (área de especialização em Organizações e Trabalho)
URIhttp://hdl.handle.net/1822/46656
AccessOpen access
Appears in Collections:BUM - Dissertações de Mestrado

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