Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1822/44663

TitlePedagogical usability: A theoretical essay for e-Learning
Author(s)de Sales Júnior, Francisco Monteiro
Ramos, Altina
de Pinho, André Luis Santos
Rosa, José Guilherme Santa
KeywordsVirtual learning environment
Education
Moodle
Educational technologies.
Ambiente virtual de aprendizagem
Educação
Tecnologias educativas
Issue date2016
PublisherInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
JournalHolos
CitationSales, F. M., Ramos, M. A. S., Pinho, A. L. S., & Santa Rosa, J. G. (2016). Pedagogical usability: a theoretical essay for e-learning. Holos, 32(1), 3-15. doi: 10.15628/holos.2016.2593
Abstract(s)The e-learning in Brazil has shown such intense development followed by its problems. Obstacles in the teaching learning permeate, among others, the use of virtual environments, production of teaching materials, pedagogical mediation, where the tutor has responsibility in these factors. In order to combine the use of technology with the nature of the pedagogical dimension, this theoretical essay discusses the concept of pedagogical usability from existing problems and presents explanations about the dimensions and criteria present in the literature.
O Ensino a Distância no Brasil tem apresentado um crescimento tão intenso quanto os problemas que o acompanham. Os entraves no processo ensinoaprendizagem permeiam, dentre outros, o uso dos ambientes virtuais, a produção de material didático e a mediação pedagógica, tendo o professor particular responsabilidade nestes fatores. Com a finalidade de aliar o uso das tecnologias com a essencialidade da dimensão pedagógica, este ensaio teórico discute o conceito de usabilidade pedagógica a partir dos problemas existentes e apresenta explicações sobre as dimensões e critérios presentes na literatura.
TypeArticle
URIhttp://hdl.handle.net/1822/44663
DOI10.15628/holos.2016.2593
ISSN1518-1634
e-ISSN1807-1600
Publisher versionhttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2593
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CIEd - Artigos em revistas científicas internacionais com arbitragem

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2593-11635-1-PB.pdf1595,29 kBAdobe PDFView/Open

Partilhe no FacebookPartilhe no TwitterPartilhe no DeliciousPartilhe no LinkedInPartilhe no DiggAdicionar ao Google BookmarksPartilhe no MySpacePartilhe no Orkut
Exporte no formato BibTex mendeley Exporte no formato Endnote Adicione ao seu ORCID