Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/43404
Title: | O perfil académico do profissional de comunicação e a expectativa do mercado de trabalho |
Other titles: | The academic profile of the communication work and the expectations of the labor market |
Author(s): | Barbosa, Renato Hennys Diniz |
Advisor(s): | Portela, Pedro |
Issue date: | 2016 |
Abstract(s): | O mercado audiovisual cresceu muito nos últimos anos em todo o mundo. O perfil profissional
formado para preencher esse mercado surge de maneiras variadas, e a formação formal nem
sempre é determinante para trabalhar no ramo audiovisual. Características pessoais como
vocação e talento podem ser fator relevante para trabalhar neste mercado tão específico.
O presente relatório começa por descrever e analisar o estágio desenvolvido na Creative Lemons,
em Braga; de seguida, apresenta o estudo realizado após e à partir dessa experiência e do
questionamento que nos provocou. Com base na leitura e análise dos contributos de um conjunto
de autores, pretendeu-se perceber, através de dados recolhidos com a aplicação de um inquérito
online, quais características e formações são relevantes para o ambiente de trabalho audiovisual.
Também buscou-se compreender como o ambiente externo influência no discernimento do talento
e vocação no perfil profissional dos funcionários entrevistados.
Os dados obtidos permitem-nos perceber que a vocação e o talento são características muito
relevantes no perfil profissional audiovisual. Relativamente às influências externas na perceção da
vocação e talento para trilhar um percurso profissional nessa área, foi possível compreender que
a maior influenciador é o consumo de produtos audiovisuais. Quanto aos tipos de formação e suas
relevâncias no mercado audiovisual pudemos constatar um desajuste entre a formação acadêmica
e as reais necessidades do mercado. The audiovisual market has grown a lot in the past years worldwide. The professional profile educated to fill this market arise from a variety of ways and the formal education is not always determinant to work in the audiovisual métier. Personal characteristics as vocation and talent can be relevant factors to work in this so specific market. The presented report starts by describing and analyzing the internship carried out in Creative Lemons, in Braga; following, it presents the study performed from and after this experience and the questioning the provoked us. Based in the reading and analyses of a set of contributors authors, it is intended to perceive, through the data collected through an online inquiry, which are the main relevant characteristics and educational backgrounds to the audiovisual work environment. Furthermore, it was sought to comprehend how the external environment influences on talent discernment and professional profile vocation among the employees interviewed. The gathered data allow us to identify that talent and vocation are personal features with high relevance to the audiovisual professional profile. Regarding the external factors influence on vocation perception and talent to pursuit a career in the area, it was possible to comprehend that the greatest influencer is the consumption of audiovisual products. As far as the types of educational formation is concerned and they importance in the audiovisual market it was found a maladjustment between the academic formation and the real necessities in the market. |
Type: | Master thesis |
Description: | Dissertação de mestrado em Ciências da Comunicação (área de especialização em Audiovisual e Multimédia) |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/43404 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado CECS - Dissertações de mestrado / Master dissertations |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Renato Hennys Diniz Barbosa.pdf | 2,58 MB | Adobe PDF | View/Open |